• Alene størrelsen leder tankerne hen på limousinekørsel

  • BUM! Tablet, kopholdere, museknap og et diskret automatgear danner basen for en cruiser i komfortklassen

  • Multi-Sense er ekstraudstyr og giver en række indstillingsmuligheder af speederrespons og undervogn

  • Linjerne er helt mage til lillebror Meganes, men køreoplevelsen er en helt anden

  • Den brede midterkonsol fortæller historien om en kabine med rigeligt albuerum

  • Nå ja. Ingen regel uden undtagelse. Strøm- og USB-udtag behøver ikke så meget plads

  • Varerummet bliver enormt med en samlet volumen på over 1600 liter

  • Afgangsrørene er indbygget i bagskørtet og er med til at give et dejligt helstøbt indtryk

Renault Talisman er en komfortabel færge

Selvmodsigelserne står i kø i Renaults bud på en direktionsvogn, Renault Talisman. Besnærende og smuk lover den en hel masse, den slet ikke handler om

Renault Talisman fejede benene væk under juryen bestående af hverdagens eksperter og fagfolk, da den løb med prisen som Businessbilen 2017. Foran en række af de mest etablerede stationcars som VW Passat, Ford Mondeo og BMW 3-serie besnærede den juryen med sit design, udstyr og komfort.

Tilbage stod etablissementet og grundede over, hvad der var blevet af deres skarpe køreegenskaber og mange års tro tjeneste. Skulle de ikke have en laurbærkrans for det? Hvordan kunne en stor fransk færge som Talisman løve med juryens førstepræmie?

Vingummi og lystyachter

Forklaringen skal temmeligt sikkert findes i nyheden. Talisman er et helt nyt produkt, og det imponerende udseende med et ditto interiør og overdådige udstyrsmuligheder skaber opmærksomhed, hvor det øvrige felt mere repræsenterer sidste års skrig. Omend de fleste af dem kan køre i ottetaller om den tunge Talisman.

Krydret med den tablet-lignende skærm, der kan få forbrugere af alt fra vingummi over sexlegetøj til lystyachter til at føle sig hjemme, kan man sige, at Renault Talisman allerede er en omgang foran, når starten går for det øvrige felt.

Fænomenale tal

Renault Talisman deler undervogn med MPV’en Renault Espace, og med en køreklar vægt på over 1.600 kg må det selvfølgelig gå ud over forbrug og præstationer. Brændstoføkonomien i den testede 1.6 dCi med 160 hk og EDC-gear er opgivet til 22,2 km/l. Vægten taget i betragtning er det fænomenale tal. Også selv om virkeligheden er en smule mere beskeden.

Og 0-100 på 9,3 er absolut godkendt; det samme er topfarten på 213 km/t. Den ‘lille’ 1,6-liters dieselmotor løser opgaven på imponerende vis. Tænk, hvad det kunne være blevet til, hvis den smed et par hundrede kilo med en lettere konstruktion.

Komfortabel færge

Det er faktisk et bedre spørgsmål, end man kan måle og beregne sig til. For netop vægten er en stor del af Talismans personlighed. Den stækker nok præstationerne – både på papiret og på køreoplevelsen. Men den er også med til at gøre Renaults store firmabil til en magelig cruiser med tillidsindgydende tryghed som det vigtigste standardudstyr.

Og den får Talisman til at føles mere som en komfortabel færge end som en agil lykkeamulet. Vil du have lidt mere underholdende kørsel på den daglige transport, må du ty til de etablerede eller eventuelt lillebror Renault Megane.

Problemfri køreegenskaber

De 160 hk er friske og solidt underbygget af et drejningsmoment på 380 Nm. Sammen med den hurtigskiftende EDC-gearkasse (Efficient Dual Clutch) giver den problemfri køreegenskaber og bidrager i den grad til en transport i komfortklassen.

I Danmark er den topmodellen, og mindre kan så udmærket gøre i form af den samme motor med en enkelt turbo og 130 hk eller den mindste 1.5 dCi med 110 hk, som vi kender så godt.

Bovpropel

Vælger du en topmodel med styring på alle fire hjul, bliver den mere adræt i bytrafikken. Den tunge og muskuløse fornemmelse forsvinder ikke, men du kan vel sammenligne det med at få en bovpropel på din sejlbåd.

Men det er jo den slags lir, der er med til at løfte ejerglæden. Det samme kan man sige om massagefunktion i forsædet. Det lyder lidt federe, end det reelt er.

iPad på væggen

Også indvendigt  render man ind i Talismans forvirrede selvmodsigelser. Eller man skulle måske snarere kalde det for en slags teknologisk genkendelighed. For nok er linjerne nye, men museknappen med et par af de mest brugte genveje genkender vi.

Og selv om den højkantstillede kæmpe-skærm virker lidt overvældende dominerende ved første øjekast, så er den lige til at gå til som iPad’en hjemme på væggen i køkkenet. Og betjeningen af det omfattende udstyr og dine egne apps er lige så nem.

Helt eget design

Renault Talisman er en enorm familie- og jobbil sammenlignet med, hvad vi har vænnet os til downsizing-årene efter 2008. Den er på størrelse med Passat og Mondeo, og priser og forbrug er så tæt på hinanden for sammenlignelige modeller, at det afhænger af sælgernes dagsform, hvem der kan stykke det bedste tilbud sammen.

Så hvad taler for og imod Renault Talisman i forhold til konkurrenterne? Ja, først og fremmest er den ny, frisk og med sit helt eget design inden for det mulighedernes ramme. På det mere praktiske plan er den desuden rummelig og nem at bruge. Den er elegant og indbydende, men er du til den aktive kørestil, skal du nok kigge andetsteds.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *