• Ashwani Gupta skal lede Renault-Nissan LCV Business Unit

Renault og Nissan styrker varebil-alliancen

Ny global forretningsenhed skal formalisere varebil-alliancen og øge synergi-effekten

Den mangeårige varebil-alliance mellem Renault og Nissan bliver nu formaliseret i en ny global forretningsenhed under ledelse af Ashwani Gupta. Under navnet “Renault-Nissan LCV Business Unit” etableres enheden med virkning fra den 1. april.

Med den nye enhed mener Renault og Nissan bedre at kunne udnytte hinandens forskellige ekspertiser. Renault har mest knowhow om varebiler, mens Nissan er stærkest på området for 1-tons pick up’er. Mitsubishi, der også har knowhow om pickup’er, kom i øvrigt med i alliancen for ca. et år siden.

Mere synergi

“Forretningsenheden vil kunne øge salget og levere mere synergi,” siger alliancens bestyrelsesformand og CEO Carlos Ghosn. “Vi ønsker at udvide vores førende position på markedet og skabe resultater baseret på hvert selskabs kerneprodukter og markedskendskab.”

 

Renaults og Nissans varebil-alliance vil fortsætte ufortrødent med fælles udvikling og fælles produktion af last- og varevogne. Eksempler på samarbejdet er Renault Trafic, der lægger krop til Nissan NV300, og Renault Master, der er teknisk ophav til Nissan NV400. Omvendt er det f.eks. pickup’en Nissan Navara, der lægger krop til Renault Alaskan.

1,5 mio. varebiler om året

Den udpegede leder af Renault-Nissan LCV Business Unit  – Ashwani Gupta – har siden 2014 været vicepræsident for Renaults LCV-division. Han begyndte sin karriere hos Renault i 2006 som salgsdirektør for Renault India i Mumbai.

Han skal nu lede en forretningsenhed, der står for et samlet årligt salg af lette erhvervskøretøjer på ca. 1,5 millioner eksemplarer. De bedst sælgende modeller i 2016 var i rangorden Nissan NP300 Navara (Frontier), Mitsubishi L200 (Triton), Renault Kangoo, Renault Master, Renault Trafic og Nissan NV200.

Strategisk partnerskab

Alliancen mellem Renault og Nissan er et strategisk partnerskab mellem Groupe Renault, Nissan Motor og Mitsubishi Motors. Disse bilproducenter solgte tilsammen 9,96 millioner køretøjer i næsten 200 lande i 2016, hvilket ifølge Renault Groupe svarer til mere end hver niende bil på verdensplan.

Alliancen har i øvrigt strategiske samarbejder med Daimler og Kinesiske Dongfeng. Det ejer også aktiemajoriteten i det joint venture, der står bag Ruslands største bilproducent AvtoVAZ.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *