• En rigtigt flot opdatering af fronten på både varebilerne i totons-klassen og chassis-bilerne

  • Renault Master fås nu i fire længder og tre højder med valg mellem single- eller dobbelt-monterede baghjul

  • I kabinen må vi leve videre med det praktiske udseende. Men indeni er der fyldt efter med diverse kommunikations- og underholdningssystemer

  • Skal Renault Master i fremtiden klones med Mercedes Sprinter og produceres i Tyskland?

  • L4 med tvillingemonteret bagaksel kan stadig fås til de tunge drenge, der har mere behov for lasteevne end for nøjsom langtur

  • Der er kun tale om et beskedent facelift, men motorprogrammet har fået en ekstra turbo med meget lavere forbrug til følge

  • Det er den gode, gamle 2,3 dCi, der har fået biturbo. Ikke at forveksle med den 160-hestes 1,6 dCi med biturbo, som endnu ikke er kommet i produktion

  • Den nye front er det eneste egnetligt iøjnefaldende på den nye Master

Twin Turbo er det nye sort

I dag er der premiere på Renault Master i London. Twin Turbo synes at være måden at klare både downsizing, power og miljø på samme tid

Når Renault her i eftermiddag afslører den nye Renault Master på den internationale udstilling for erhvervskøretøjer i Birmingham, er det småt med de iøjnefaldende nyheder.

Kun de færreste kan vel sige sig helt fri for at genkende Renaults og Opels største varebiler i den nye Master. Opels og Renaults parløb fortsætter jo som bekendt her i post-Nissan æraen, så Opel Movano og Renault Master kører videre som tvillinger.

I hvert fald for en tid, for ingen vil rigtigt ud med, hvilken endelig form, Renaults samarbejde med Mercedes-Benz får.

VW ud, Renault ind

Men foreløbigt har de to kumpaner fundet frem til, at fremtiden i hvert fald fortsætter indtil generationsskiftet formentlig en gang i slutningen af 2016, hvor Mercedes’ samarbejde med Volkswagen ophører, og Renault kommer til at levere motorer til den forhjulstrukne del af samarbejdet.

Og meget passende ligger den største nyhed netop i motorrummet på den faceliftede Master.

Den eksisterende 2,3 dCi får tilført en ekstra turbo, så den bliver til en ægte Twin Turbo, og effekttallene ender på 165 hk mod de nuværende 150.

Flere kræfter, lavere forbrug

Det samlede motorprogram kommer så til at bestå af to single turbo-motorer med 110 og 125 hk mod før 100 og 115 ud over de to nye Twin Turbo med 135 henholdsvis 165 hk.

På trods af flere kræfter vil opdateringerne give en brændstofbesparelse på op til 1,5 liter/100 km, svarende til 14,5 km/l og et CO2-udslip på 180 gram/km i en L2H2.

Offroad

Og der er også godt nyt i den teknologiske sikkerhedsafdeling, hvor vi finder de seneste generationer af ESP, der får lastafhængig styring som standard på alle Master og Movano.

Det samme gør bakkestart-assistent og Extended Grip, der har en række særlige indstillinger til kørsel i for eksempel sne, mudder og sand.

Vælger man et fabriksmonteret anhængertræk, får man også trailer-stabilisering med i prisen.

ECO-knap

Nye versioner er L4H2 og L4H3 med single baghjul og en højere gearing. Det giver en bedre brændstoføkonomi, større bredde mellemhjulkasserne og mindre slitage og gør dem særligt velegnet til budfirmaer og virksomheder med stort transportbehov over lange afstande.

Brændstofforbruget kan sænkes yderligere med op til ti procent ved at trykke på en ECO-knap på instrumentbordet i stil med den, Ford indførte i Transit for nogle år siden. Den begrænser motorens drejningsmoment og klimaanlæggets indstillinger, så to af de værste energiforbrugere stækkes en anelse.
Der er dansk premiere på ny Renault Master i september.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *