Renault Kwid’rer på nyt koncept

Vender sig i stigende grad mod nye markeder og forbrugere i Østen

Hvad er nu dét, et kortrumpet og tætbygget monster fra Renault og på overdimensionerede valser? Det er såmænd bare Renault, der Kwid’rer på et nyt high-tech koncept kaldet Kwid! Resultatet af et internationalt sammenrend og i øvrigt det første koncept, som Renault præsenterer uden for Europa – nemlig på et motorshow i Delhi, Indien.
Endnu et eksempel på Vestens bilproducenters målrettede indsats på nye markeder i Østen – ikke mindst Indien og landets voksende skare af yngre og købedygtige forbrugere.

Kræver avanceret teknologi

Den buggy-agtige skabning er udviklet med input fra Renault Design India, og præsenterer bl.a. et instrumentbord med indbygget tablet og airconditionering, der også ventilerer førersædets perforerede polstring. Profilen til trods trækker konceptbilen imidlertid kun på én aksel.
Bag konceptet, der trækker store veksler på den nyeste automotive og IT-baserede teknologi, står et team af designere og konstruktører fra såvel Frankrig, som Rumænien, Brasilien, Indien, Japan og Rusland.
Intentionen med Renault Kwid er et koncept, der imødekommer forbrugere, som kræver andet og mere end blot proasiske transportmidler, fordi de interesserer sig for avanceret teknologi og er opsat på at bruge den.

Klar som Z.E.-variant

Kwid-konceptet er baseret på Renaults nyeste downsizede og turboladede 1,2 liter benzinmotor koblet til en dobbeltkoblet gearkasse, men er forberedt til en zero emmision-variation over temaet drevet med genopladelige batterier ligesom de Z.E.-modeller, der allerede findes i den franske bilproducents modelprogram.
Konceptbilens avancerede indretning adskiller sig også ved at have plads til fem passagerer, men med tre forrest og to bagest – og med føreren i midten på den forreste sæderække, omend forskudt en smule fremad i forhold til de to omgivende sæder for at give tilstrækkelig skulderplads i den kompakte kabine.
Nok er det Kwid’rende koncept primært rettet mod Østens hærskarer af købedygtige forbrugere, men når nye ideer og teknologiske landvindinger for alvor slår an, er det blot et spørgsmål om tid, før de vinder udbredelse såvel regionalt som globalt.
Hvem ved? Måske som en variant til distribution af pizzabakker og blomsterbuketter …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *