• Renault 4-flåden af orange/hvide F4-servicebiler var kendt overalt i Frankrig i 1960'erne. Foto: Renault Communication

  • Renault Type C fra 1900 var Renaults første motoriserede varebil. Foto: Linaimagery

  • Renault 4 som F4 servicevogn. Foto: Renault Communication

  • 1967. Renault 4-flåde af F4-servicebiler. Foto: Renault Communication

  • 1954. Virksomheden Olida's flåde af "Renault 1000 kg". Foto: Renault Communication

  • 1954. Varelevering med "Renault 1000 kg". Foto: Renault Communication

  • 1950. En "Renault 1000 kg" som følge- og forsyningsvogn i Tour de France

  • Saviem SG2 blev produceret fra 1955, og mærket kom gradvist ind under Renault. Motoren var på 2,6 liter og ydede 75 HK. Foto: Renault Communication

  • 1951. "Renault 1000 kg". Foto: Renault Communication

  • Renault 5 electric blev udviklet i samarbejde med det franske elforsyningsselskab Électricité de France.

  • 1952. Renault Colorale pick-up. Foto: Renault Communication

  • Renault 4 med 'giraf-tag', hvilket ses af hængslet i tagets bagerste sektion. Foto: Antoine Pascal

  • Renaults elektriske varebilsprogram i Europa består af (fra venstre) Twizy Cargo, ZOE Société, Kangoo Z.E. og Master Z.E. I Danmark fås kun Kangoo Z.E

Renault kigger dybt i arkiverne

Historiske varebiler kan da altid fortjene en smule opmærksomhed. Renault kigger over 100 år tilbage - fra mælkebil med 3,5 HK til Kangoo Z.E. med 60 HK

I 1900 præsenterede Renault sin første varebil. En ‘kassevogn’ kaldet Type C, der blev drevet frem af en éncylindret motor. Den leverede 3,5 HK til bagakslen og må have haft nok at se til, hvis bilen blev læsset med de maksimale 250 kg.

I dag ruller varevognen Kangoo Z.E. lydløst af sted med en last på op til 650 kg. Men efter ca 177 km’s kørsel med 80 km/t ved 15 graders lufttemperatur og med fuld last er batteriet fladt. Det er og bliver udfordringen i en tid, hvor miljøzonerne breder sig og forbrændingsmotoren er under stigende politisk pres.

Førende position i Europa

Men Renault er med i rækkevidde-kampen. Koncernen hævder endda at være Europas førerhund, når det gælder elektriske varebiler. Samtidig går salget af varebiler generelt – ifølge Renault – godt med et salg, der er steget med 40 procent siden 2011. Salget nåede et for Renault historisk højt niveau i 2016.

På denne baggrund har man fundet anledning til at profilere sig med en pressemeddelelse, der blander nostalgi med ambitiøse fremtidsplaner.

For 117 år siden …

Skufferne til billedarkivet er således blevet åbnet, og det vælter ud med fotos, der illustrerer Renaults lange tradition for fremstilling af varebiler. Det begynder med den gule ‘mælkebil’ – Type C fra 1900 – der var Renaults første varevogn, der kunne undvære en hest.

Da 2. Verdenskrig var slut, præsenterede Renault en kassevogn med en nyttelast på 1 tons, og den blev derfor blot kaldt “Renault 1000 kg”. Den blev i 1959 afløst af modellen Estafette.

Varebil med giraf-tag

I Danmark kom vi til at kende fabrikkens varebiler med modellen Renault 4. Den kom frem i 1961 og blev produceret i mere end 8 millioner eksemplarer frem til 1992.

Renault hævder, at 4-modellen var den første varebil med tagklap, hvor den bagerste del af taget kunne åbnes. Så kunne man fragte stiger, juletræer og andre lange genstande. I følge en reklame kunne man også fragte giraffer, og derefter blev det kendt som giraf-taget.

Pickup-model i 1950

SUV-konceptet skulle være opfundet af Renault – ifølge Renault. I 1950 blev model-serien Colorale præsenteret, men et par andre mærker – Toyota og Suzuki – vil nok hævde, at de kom først med RAV4 og Vitara i 1980’erne.

Colorale-serien blev senere udvidet med en pickup-version, uden at man dog kan sige, at Renault er kendt for sine pickup’er. I de senere år er mærket kommet mere ind i segmentet igen. I 2015 med den Dacia-baserede Oroch, og i 2016 med den Nissan-baserede Alaskan.

Første el-bil i 1972

Med fire elektrificerede varebilmodeller hævder Renault at være den ledende udbyder af sådanne køretøjer i Europa. Faktisk går mærkets elektriske historie helt tilbage til 1972, hvor en el-drevet Renault 5 blev udviklet i samarbejde med det franske elforsyningsselskab Électricité de France.

Den første elektriske Kangoo kom på gaden i 2002 med et nikkel-cadmium-batteri og en rækkevidde på 90 km.  I dag består det elektriske varebilprogram af Twizy Cargo, ZOE Société, Kangoo Z.E. og Master Z.E.

Elektrificering af alle varebiler

Renault har ambitioner om at beholde sin ledende position inden for el-drevne varebiler. Det fremgår af fremtidsplanen “Driving the Future”.

– Det er vores mål at øge salget af varebiler med 40 procent inden for planens tidshorisont. Samtidig vil vi elektrificere alle vore varebilmodeller og dermed fastholde vores føring på området, siger Ashwani Gupta, der er global chef Renault-Nissans varebil-division.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *