• Nu varer det ikke længe, før vi for alvor skal se, om det danske erhvervsliv vil køre elektrisk, når Kangoo Z.E. med forlænget rækkevidde kommer på gaden

  • Med R-Link kan du både spejle din telefon og for vejvisning til nærmeste ladested

  • Der er 80.000 offentligt tilgængelige ladesteder i Europa

  • Selv om batteripakken ligger gemt under gulvet, er der stadig seks kubikmeter varerum at gøre godt med

  • Der er ingen umiddelbar forskel på indretningen af en Kangoo og en Kangoo Z.E.

  • Drej på rattet, træd på speederen. Gearstangen er selvfølgelig fra automatgearet

  • I det enkle display kan du altid følge med i den aktuelle rækkevidde

Renault Kangoo Z.E.

Længere rækkevidde, flere muligheder og et hav af apps. Renault Kangoo Z.E. har et svar på alle de dårlige undskyldninger

Den nye Renault Kangoo Z.E. med kraftigt forlænget rækkevidde er lige ved at lande i Danmark. Den officielle rækkevidde er nu opgivet til 270 km, hvilket i realiteternes verden nærmer sig et hverdagssnit mellem 150 og 180 km.

Dermed bliver det lidt sværere for erhvervslivet at komme med forklaringer imod at køre elektrisk varebil ud over lidt almindelig skepsis over for det nye og ukendte. For Renault har gjort alt, hvad de kan for at have svar på tiltale, uanset hvad den måtte handle om.

Et hav af apps

Først og fremmest er der det rent tekniske med nye batteristyring og ny elmotor, der får flest muligt kilometer ud af drivlinjen. Dernæst har de indbygget et hav af apps og web-løsninger, så brugerne til hver en tid bliver hjulpet videre på deres vej, uanset hvor i Europa de måtte befinde sig.

Den nye el-motor i Kangoo Z.E. er på 60 hk og udviklet og bygget af Renault selv. Den er baseret på den samme motor, som ligger i Renault Zoe, men den skulle være markant mere effektiv, og det er altså den, der sammen med en optimeret styring af batterisystemet er nøglen til den længere rækkevidde. Også i koldt vejr.

Varmepumpe

Den nye Renault Kangoo Z.E. har også en anden nyhed i de elektriske varebilers verden. Den har varmepumpe indbygget i klimaanlægget, så den billigere kan holde på varmen i de kolde måneder. Og jo mindre varmeapparatet kører, des mere strøm er der til elmotoren og dermed længere rækkevidde.

Den nye Renault Kangoo Z.E. skulle ifølge det oplyste fra Renault være den første varebil med denne funktion. Du kan desuden tænde for det via lade-app’en, så den kan  varme bilen op, før du tager stikket ud af kontakten. På den måde minimerer du elforbruget til opvarmning.

Ironisk paradoks

Er den helt gal med rækkevidden i de kolde måneder, kan du tilkøbe et dieseldrevet varmeapparat, så du næsten bliver helt uafhængig af udetemperaturens påvirkning af dit elforbrug.

Det lyder som et ironisk paradoks, at man skal bruge dieselolie til at varme en elbil op, men så længe rækkevidden er så lille og ladetiden så lang, må man jo sno sig så godt, man kan.

80.000 ladesteder

Renault Kangoo Z.E. har også fået en ny lader på syv kW, der lader Kangoo Z.E. op fra helt tom til 100 procent på seks timer. Den kan fylde strøm til ekstra 35 km på i løbet af en times tid, hvilket jo kan gøre en forskel, hvis du har mulighed for at stikke den et ladestik i frokostpausen.

Med Renault Easy Connect Z.E. Trip og Z.E. Pass koblet på nettet får du desuden en god daglig makker på din vej rundt i elbilernes europæiske univers. Der er 80.000 offentligt tilgængeligeladestationer i Europa.

Trip og Pass

Du kobler dig på de to apps via Renault R-Link, som er standard i Kangoo Z.E. Z.E. Trip viser dig vej til samtlige offentlige ladestationer i de skandinaviske lande, Tyskland, Frankrig, Schweiz, Holland, Østrig, Belgien, de britiske øer, Italien, Portugal, Spanien, Polen, Ungarn og Slovenien.

Z.E. Pass giver adgang til alle ladestationerne, så du altid kan lade fra et hvilket som helst netværk. Du kan også få adgang til Z.E. Trip via MyRenault app’en eller læse mere om mulighederne på Renault.dk.

120.000 elbiler

Med en markedsandel på 34,5 procent er Renault klart dominerende på det europæiske marked for elektriske varebiler. Ud over Kangoo Z.E. omfatter programmet Twizy Cargo, Zoe Company, og Master Z.E., men det er foreløbigt kun Kangoo Z.E., der kommer til Danmark.

Renault har lige nu omkring 120.000 elbiler på Europas veje, inklusive 50.000 styk i hjemlandet Frankrig alene.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *