• Carlos er CEO for både Nissan og Renault. Her præsenterer han Renault Kadjar, som bliver den største konkurrent til Qashqai - Nissans bedst sælgende model. Ikke sært han ser lidt uafklaret ud

  • Den ligner egentlig bare en stor Captur, men under huden er den stort set identisk med Nissan Qashqai

  • Dette er alt, hvad vi ved om interiøret. Lige dele Qashqai og Clio/Captur i en skøn blanding

  • I profil kan man næsten tage fejl af fætter Qashqai og Renault Kadjar, der får et karakteristisk udseende med den stumpe snude og de korte udhæng

  • Det automatiske og lynhurtigt reagerende firehjulstræk, som vi har kendt fra Nissan Qashqai i årevis

  • Hele design- og udviklingsteamet bag Renault Kadjar blev kom på scenen under den officielle præsentation i Paris

  • Også bagdelen er blevet sexet godt op med et stort lygtearrangement monteret i udbulinger, som vi kender fra Renaults nye gennemgående designlinje

  • Nu er spørgsmålet, om kunderne vil holde fast i den godt gennemprøvede Qashqai eller gå efter den lidt fiksere Renault

Renault Kadjar til undsætning

Verdens hurtigst voksende bilklasse har fået en ny elev. Renault Kadjar. Og den har potentialet til at drive det til noget stort

Altomvarebiler i Paris:

Qashtur. Den lå lige til højrebenet. Sammentrækningen af Renaults partner, Nissans storsælgende crossover, Qashqai, og så den streg, som Renault satser på i Clio og Captur.

Men det blev altså til Kadjar med en tilhørende søgt forklaring om nogle ord, der betyder, at man er fri og fleksibel.

De har vredet hjerner længe i Renaults udviklingsafdeling for at frembringe Kadjar. Imens de i produktionen har maset med at bygge motorer og teknik til Nissan Qashqai.

Ja, den har også ligget til højrebenet i årevis. Hvorfor pokker Renault ikke bare har klappet deres eget logo på hækken af den og sendt den på gaden, da det blev klart, at Nissans opfindelse af den folkelige crossover var ved at udvikle sig til noget kæmpe stort.

Kæmpe stort

For det er kæmpe stort. Renault Kadjar kan i den grad blive en sællert, og det mærkes tydeligt på den måde, Renault har kalibreret marketingskanonerne. Der er forfodret med den fjollede historie om navnet, små videoer – helt uden spor af biler – på Youtube. De unge, aktive og drømmende bilkøbere er blevet bombarderet med klip med bjergbestigere, kite-surfere, mountainbikere og eksotiske storbyer, så ingen kan være i tvivl om, at dit image får et gevaldigt boost, hvis du har en Kadjar.

Men helt afgørende for beslutningen om at satse så voldsomt på Kadjar er noget andet, der er kæmpe stort – og vokser.

Crossovere er med en markedsandel på 23 procent Europas største bilsegment. Og der er ingen tegn på stagnation. I 2014 var omkring 20 procent af alle nye modeller crossovers. I Kina har segmentet en markedsandel på 26 procent.

Sur chef

Renault havde inviteret 400 journalister til Paris for at se vidunderet. Og vi troppede troligt op til showet, der havde selveste præsidenten for Nissan og Renault, Carlos Ghosn, som vært. Han så en anelse sur ud. Ikke et eneste smil vred han af det business-foldede fjæs, selv om han med stor overbevisning proklamerede, at Kadjar er Renaults vigtigste nyhed i mange år.

Måske hænger det sammen med, at hans medarbejdere, hvoraf han trak hele design- og udviklingsteamet bag Kadjar på scenen til fotografering, ikke havde fået lavet kabinen helt færdig. I hvert fald kunne vi ikke få lov til at åbne dørene og kigge ind i den.

Nissan Qashqai van – ja tak

Subaru Forester gør dig til en bedre offroad-kører

Han ville heller ikke fortælle noget om motorprogrammet. Det må vi vente med til Geneve Motor Show.

Til alt held kan Altomvarebiler.dk løfte sløret for mulighederne i maskinrummet. Det bliver mage til Qashqais med en 1,5 dCi med 110 hk. 1,6 dCi med 130 heste med mulighed for en opfølger med den nye 160-hestes biturboversion, der kommer i den nye Espace – og så selvfølgelig den 120-hestes 1,2 TCe benzinturbo.

Kinesisk verdensbil

Kadjar er en ‘verdensbil’, der skal sælges over det meste af verden. Det mest markante bevis på det er, at det vil være den første Renault, der også produceres i Kina. Renault indgik for et år siden en aftale med kinesiske Dongfeng om et samarbejde og skabelsen af en fælles virksomhed, Dongfeng Renault Automotive Company.

Kadjar er seneste nye model i rækken fra Renault. Den bygger på den såkaldte CMF platform – Common Module Family – som deles med Nissan. En platform som muliggør en lang række forskellige modeller på samme platform.

Kadjar fås med både for- og firehjulstræk. Lige som Qashqai er den 4,45 meter lang, 1,84 meter bred, 1,69 meter høj og har en frihøjde på 190 mm. I den forhjulstrukne version har den fået Extended Grip-funktionen som blandt andet kendes fra Renault Scenic X Mod.

Samme pris – mere udstyr

Varerummet er på 1500 liter, og prismæssigt er der intet officielt endnu, men der er ingen tvivl om, at den direkte konkurrent bliver fætter Qashqai, der lægger fra land på 256.000 kroner på hvide og 153.000 plus moms (27.000) for gule plader.

Renault Kadjar bliver ikke billigere, men Renault vil putte mere af det lækre udstyr som nøglekort, integreret navigation med syv-tommer skærm, og 2. generation af Renaults R link system – som også findes i den nye Espace – til samme pris.

Yngre og yngre

Med Kadjar understreger Renault ikke alene sine ambitioner i crossover segmentet. Det understreger også den foryngelseskur som Renault har gennemlevet de seneste år. Renault har nu en gennemsnitsalder på sine modeller på 4,2 år; i slutningen af 2015 vil den være nede på 3,7 år.

De første Kadjar ankommer til de danske forhandlere omkring slutningen af maj, så interessserede kan komme ud at prøve den. Den officielle premiere bliver senere på sommeren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *