• Øverste chef for Renault-dyastiet, Carlos Ghosn, har føjet endnu et kinesisk kapitel til porteføljen

Renault har indtaget Kina

Med det nye samarbejde kan Renault-koncernen begynde at gnave store andele af det kinesiske varebils-marked, der udgør tre millioner biler om året

Groupe Renault og kinesiske Brillance har netop offentliggjort en aftale om at producere varebiler i Kina under hele tre forskellige mærker.

Det såkaldte joint venture omfatter mærkerne Jinbei, Renault og Huasong og har en målsætning om at producere og sælge 150.000 varebiler om året inden udgangen af 2021.

100 procent emissionsfri

Samtidigt skal de øge den eldrevne andel af varebiler for de tre mærker. Elbiler er blevet meget hot i det kinesiske, hvor man nærmest er i gang med at udfase alt andet end 100 procent emissions-fri drivmidler.

Selve fabrikationen kommer til at foregå i industribyen Shenyang i Liaoning-provinsen, som ligger i det nordøstlige Kina. Den fransk-kinesiske alliance har fået det officielle navn Renault-Brilliance-Jinbei Automotive Co., Ltd.

Bevarer aktiemajoriteten

Renault har købt 49 procent af Brillance, som med 51 procent altså bevarer aktiemajoriteten, som vi allerede skrev om tidligere i år.

Chef for produktionsfællesskabet bliver franskmanden Thierry Aubry, der kommer fra poster i forhandlerdelen og produktionen i både Kina og Frankrig.

50 milliarder Euro

– Groupe Renault har investeret og udvidet i Kina med joint ventures i de seneste fire år med henblik på produktion og salg af person-, vare- og elbiler, siger Carlos Ghosn, CEO i Groupe Renault.

– Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen giver os adgang til et bredt udvalg af teknologier med et udviklingsbudget på over 50 milliarder Euro over de næste seks år.

Begejstring

En del af dette gigantiske beløb skal bruges til at udvikle køretøjer specifikt til det kinesiske marked.
– Vi ser ikke bare Kina som vardens største bilmarked; men også som en trendsetter for hele bilindustrien, forklarer han.

Og begejstringen er bestemt ikke mindre hos hans kinesiske kollega, Qi Yumin hos Brilliance Automotive Group Holdings Company Limited.

Verdensklasse

– Brillance og Groupe Renault slår sig sammen om at bygge en verdensklasse model til udvikling af varebiler. Den vil forandre det kinesiske marked, ja hele verdenskortet for varebiler, jublede han i sin tale ved offentliggørelsen af underskrifterne.

– De to virksomheder vil bygge samarbejdet op til et globalt anerkendt førerposition inden for de tre nøgleområder: varebiler, ny energi varebiler og specialbyggede varebiler.

Tre millioner varebiler

Første opgave for Renault-Brilliance-Jinbei bliver at puste nyt liv i Jinbei-mærket på samme måde, som Renault har gjort det med Dacia i Europa. Derefter skal de i gang med en produktion af Renaults varebiler før 2020.

Det kinesiske varebilsmarked nærmer sig i 2017 tre millioner enheder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *