Renault Koleos fornyet

Renault Koleos er med opdateret design på linje med de øvrige familiemedlemmer og samtidig pakket med elektronisk udstyr til benefice for sikkerhed og komfort

Renault valgte at præsentere den fornyede Koleos på Argentinas biludstilling, Buenos Aires Motor Show, nok mest fordi netop denne SUV model også sigter på det sydamerikanske marked.
De væsentligste ændringer er en ny front med det nye centrale logo, omend fronten i dette tilfælde ikke er helt så markant som på f.eks. Clio. Også kabinen har fået en overhaling og Renault lægger stor vægt på det nye elektroniske R-Link kommunikationssystem, der indeholder alt fra multimedia, navigation, radio, USB, telefon til forbindelse med 50 Renault APS.
Renault Koleos er en afledning af Nissan X-Trail og Qashqai, bygget i Sydkorea af Samsung Motors som Renault købte, inden fabrikken blev taget i brug for at få foden ind på det koreanske marked på grund af de koreanske importrestriktioner.

En ægte firehjulstrækker

Til forskel fra andre 4×4-lignende modeller uden terrænegenskaber er Koleos fuldt ud kapabel til at køre i råt terræn, fordi hele den tekniske opbygning er taget fra Nissan som en del af Renault-Nissan alliancen med udvidet overførsel af teknologi.
Der jo inden grund til at opfinde hjulet igen …
Renault Koleos kan købes både som forhjulstrækker eller som 4×4. Firehjulstrækkeren leverer avancerede muligheder til at tackle terrænet ved hjælp af en drejeknap med tre indstillinger ”Auto”, ”Lock” og 2 WD, hvor transmissionen er tvunget til kun at trække på forhjulene. I ”Auto” vil elektronikken bestemme hvilken aksel og hvilke hjul, der har det bedste greb i underlaget. På almindelig vej er Koleos forhjulstrukket og får kun overført kræfter til bagakslen i det omfang, der er behov for det.
Der er valg mellem tre motorer, en 4-cylindret 2,5 liter benzinmotor med 171 hk og 266 Nm foruden to 4-cylindrede 2,0 dCi turbodiesel med henholdsvis 150 hk / 320 Nm og 173 hk / 360. Med erfaring fra X-trail og Qashqai er diesel motoren med 150 hk rigelig og at foretrække.
Renault er sparsom med oplysninger om lastrum og lastevne, men at dømme ud fra billedet af bagagerummet med nedfældede sæder ser der ud til at være pænt med plads inden for de 452 cm Koleos måler i udvendig længde. Bredden er 185 cm til en højde på 170 cm og en akselafstand på 269 cm.
I øjeblikket har Renault Danmark ikke Koleos på modelprogrammet, men det kan der vel laves om på, hvis der viser sig at være interesse både på gule plader og gul/hvide plader.
Men p.t. er der altså ingen danske priser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *