• Zoe står for broderparten af Renaults elbilssalg, men Kangoo Z.E. med større rækkevidde bliver interessant

  • 270 km på en opladning og dieselbiler, der får karantæne i stille vejr, er godt nyt for Renault Kangoo Z.E.

  • Master Z.E. får danske nummerplader på fra november

Renault får større rækkevidde

Renault er godt kørende i Danmark. Også på varebiler. Og i år får de endnu større rækkevidde med ny Kangoo Z.E. og en helt ny elektrisk Master

Renault klarer sig internationalt godt på elbiler, men succesen er næsten udelukkende baseret på Renault Zoe-salget. Nu giver varebilen Renault Kangoo Z.E, som blev præsenteret på Frankfurt-udstillingen i efteråret håb om mere. Med en nye batteripakke og en teoretisk rækkevidde på 270 km når den ud til flere kunder – om man så må sige.

Reelt taler vi om 150-180 km ved almindeligt hverdags-agtigt kørselsmønster. Og dermed skulle også varebilerne kunne yde en indsats for Renaults elektriske ambitionsniveau.

Elektrisk og med firehjulstræk

Den kommer på dansk asfalt til juni, og senere kommer også storebror Master i en elektrisk udgave. Master får desuden firehjulstræk, så både landmålere, private action-helte og militæret kan blive behørigt kørende.

– Der har været en efterspørgsel på en længere rækkevidde til Kangoo Z.E, fordi vi nogle gange har oplevet, at den nuværende model i koldt vejr har præsteret helt ned til 70 km på en opladning, forklarer informationschef i Renault Danmark, Søren Hyltoft.

Kolde batterier

For ligesom de fleste andre elbiler på markedet har Kangoo Z.E lidt under elbilernes begrænsede rækkevidde, som har været hovedårsagen til, at mange kunder har fravalgt elbiler.

– Med den forlængede rækkevidde bliver vi mere interessante for rigtigt mange kunder. Man øger jo anvendeligheden på Kangoo Z.E, så den giver mindre begrænsninger for brugerne.

Store forventninger

Kangoo Z.E. har bidraget til det elektriske salg fra Renault, men antallet har været stærkt begrænset. Sidste år var det ‘under 10’, som importøren selv udtrykker det.

– Så det er svært at sige noget om forventningerne til den ud over, at vi selvfølgelig har tillid til, at den vil stige betragteligt, siger Hyltoft.

Milde vinde og diesel i modvind

Og der er ingen tvivl om, at der trods de stigende afgifter på elbiler blæser mildere vinde over dem i en tid, hvor dieselbilerne har fået lidt modvind på grund af forureningsniveauet over Europas storbyer i stille vejr.

– Det handler jo i virkeligheden om, at den især er beregnet til nærtrafik. I Oslo og Paris, hvor de jo lukker for dieselbiler i perioder, er det her jo en rigtigt god mulighed for stadig at få kørt dine varer ud. Indtil videre er det kun private dieselbiler, der er omfattet, men tendensen er tydelig, siger Søren Hyltoft.

Komplet leverandør

Også Renault Master Z.E. blev præsenteret, og selv om Danmark – indtil forrige år – havde fart på elbilerne, er der for nærværende ingen forventninger om, at den får den store succes i Danmark.

– Det er et utroligt svært marked, og der er kun ganske få virksomheder, der viser interesse for elektriske varebiler i klassen op til 3,5 ton. Men vi er klar til dem, og alene det, at Master nu kommer som både elbil og i en 4×4-udgave bidrager jo til at gøre os til en mere komplet leverandør.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *