• Skråt bagfra fornemmer man rigtigt, hvordan designerne har sigtet efter en helt ny stil

  • Selv om Espace har fået Renaults fælles streg, så den deler frontlinje med Clio, Captur og Kadjar, er man aldrig i tvivl om, at her kommer storebror - på alle måder

  • Komfort i absolut luksusklasse. De helt nye sæder gør selv meget lange ture til en leg

  • Ren kunst. Gearstangen i topmodellen med EDC-gear er så smukt svunget, at den kan udstilles på et kunstmuseum. Læg mærke til det lille røde 'P' på siden af knoppen. Det står for 'parkering'

  • En del af profilen minder om udgåede Grand Espace, men pladsen, akselafstanden og faconen afslører, at den nye top dog er en crossover med mange flere kvaliteter end bare god plads

  • LED-lygter er standard uanset om du vælger Life eller Zen-varianten

  • Handskerummet er blevet til en kortskuffe. Fin detalje

  • På trods af firehjulsstyring er der god plads mellem skærmene. Varerummet kan indeholde lige over 2000 liter pakker

Renault Espace i topgear

Den nye Renault Espace er af en helt anden verden, når det kommer til luksuriøs transport - en drømmebil for firmabilister

Kender du det? Du triller afsted med 50 i timen i den tætte trafik. Der er vejarbejde, og du hører musik, sidder i din egen lille verden og venter på at komme afsted igen. Så er du forbi, og motoren får en spand havre. Men du er stadig i din egen lille verden, og først, da musikken stopper, hører du motoren klagesang. Farten er 110, men du er stadig i fjerde gear.

Hopla. Op i sjette – glad motor, mere fart, ro i kabinen. Skønt. Hvorfor køre i fjerde, når der er seks gear. Og det er præcist det, Renault gjorde, da de lavede den helt nye generation af Renault Espace. Brugte alle til rådighed stående midler til at lave den bedst mulige bil.

Fabrikkens føler

Stor og mægtig. Rummelig og luksuriøs. Anskuet fra visse vinkler kunne den sagtens gå for én af de konceptbiler, der aldrig bliver til noget i den virkelige verden. Sådan en slags føler, som fabrikkerne bruger til at fremprovokere en reaktion fra mulige købere for at få en fornemmelse af, hvilken vej de skal gå.

Renault Espace anno 2015 ligner og føles som en bil til en hel million. Men den lægger ud på en halv. En kvart plus moms på gule plader.

Prætentiøst udstyrsstykke

Den er et prætentiøst udstyrsstykke med alt ud i moderne sikkerhed, komfort og ikke mindst fransk design.

Helt på niveau med langt dyrere biler fra de klassiske tyske og engelske luksusmærker. Men det bliver man også nødt til, hvis man vil tage kunder fra de dyre drenge med et Renault-logo på fronten. Også selv om prisskiltet har et ciffer færre end de fine konkurrenter.

Ubetrådt terræn

Renault har taget en kæmpe chance med en nye Espace, der intet ud over navnet og antallet af hjul har til fælles med forgængeren. Men det har de også tradition for. Nålestiks-chancer i næsten ubetrådt terræn, hvor opsparingen fra kagedåsen under køkkenskabet investeres og somme tider giver pote; andre gange bare lidt dejlig omtale. For netop i denne disciplin er der intet vundet ved at lære af sine erfaringer. Her er det det stik modsatte, det handler om.

Komfort og hitech

I dette tilfælde er der dog god grund til at tro på poten. For selv om Renault har givet den fuld gas i tegnestuen, så er der midt i al vildskaben og overflødighedshornet af komfort og hitech masser af sund fornuft.

For eksempel holder man forbruget nede med to versioner af den økonomiske 1.6 dCi. I standardudgaven, som fås både i indgangstrinet Life og udstyrsorgiet Zen med manuel gearkasse og i Zen desuden med den nye seks-trins EDC-gearkasse, leverer den 130 hk og tilstrækkeligt med drejningsmoment på 320 Nm.

Stærkeste opstilling

Topversionen har fået en biturbo-anordning, så den puster 160 hk ud i fællesskab med 380 Nm. Det giver nok effekt med 130 hk og dejligt med overskud i den stærkeste opstilling.
Den nye Espace er 250 kg lettere end forgængeren, så for de fleste er der masser af power til komfortoverhalinger.

Lige midt i orkestergraven

Espace er med sin lange akselafstand og luksus-kahyt skabt til lange ture. Kørestilen er utroligt jævn og behagelig. Den absorberer ujævnheder som en lystyacht på en bjergsø, og selv autobahn-fart er en tyst oplevelse. Specielt hvis du vælger topmodellen med EDC-gear og indstillelig undervogn.

Årets varebil er en ommer

Hører du til typen af aktive bilister, der vil være ét med sit køretøj og med hang til dramatisk kurvekørsel, så må du hellere stige af bussen her.
Espace er en mobil koncertsal, og du har plads lige midt i orkestergraven.
Både fører og forsædepassager har sit eget private rum; adskilt af den elegant svungne bro mellem forsæderne.

Over og under broen

Oven på broen finder du den smukt designede automatgearstang, som burde udstilles på et kunstmuseum. Til præsentationen for et par måneder siden havde jeg så store problemer med at få den i bakgear, at jeg strandede i et T-kryds og nær var blevet årsag til et større færdselsuheld. Det viste sig, at jeg havde trykket på P-knappen, som Renault i sin design-iver har anbragt på siden af gearknoppen, hvor man i gamle dage havde den knap, man skal trykke på for at skifte indstilling.

Espace in space

Den fejl begår man ikke to gange, og faktisk er det lidt lækkert bare lige at trykke med tommelfingeren for at sætte den i ‘P’.
Under broen finder vi så de to meget omtalte kopholdere. Der er plads til to kopper espresso, og egentlig ender det bare med at blive til spild af opbevaringsplads, for de er helt ubrugelige.

Life og Zen

I Life-versionen er der blandt andet fuldautomatisk klima, stor 8,7 tommers touchskærm, der styrer bilens funktioner fuld LED belysning, parkeringssensorer, foran, bagved og på siden, hands free card og meget mere.
I Zen versionen er der skruet op for udstyret, så adaptiv fartpilot, 18 tommer alufælge og stof/læder kabine.

Elektroniske støddæmpere

Vælger man den 160 hk udgave med EDC gear får man desuden Renault Multi-Sense® system, der styrer og koordinerer den mængde af ny teknologi, der findes i Espace. For eksempel har den 4Control, der styrer med alle fire hjul, så manøvrer ved lav hastighed bliver nemmere. Men også de elektroniske støddæmpere, styringen, motorlyden og belysningen styres gennem Multi-Sense systemet.

Lav din egen indstilling

Takket være Multi-Sense systemet kan man vælge mellem fire for-programmede køreprogrammer. ”Eco”, ”Komfort” ” Neutral” og ”Sport ”. Desuden findes der et program, som man selv kan indstille. Hver indstilling bestemmer speederrespons, EDC gearkassens skiftemønster, fjedreindstillinger og udveksling på rattet.

Drømmebil

Det er her, det begynder at koste penge, men også, hvor Renault må vise, at de kan hamle op med de dyre drenge med deres – trods alt – økonomisk overkommelige Espace.
Som varebil er der lige over to kubikmeter varerum til rådighed, og for rejsende sælgere med masser af vareprøver og årlige kilometer på vejene, vil Espace være en oplagt drømmebil.

Interesse for dyret

Om det så lykkes at stjæle luksus-kunder med en 1,6-liters diesel vil vise sig. Foreløbigt melder Renault Danmark om stor interesse for dyret, som på hvide plader starter på 515.000 kroner eller en beskatningsværdi på 374.000 kroner.

Gule plader starter på 260.000 kroner plus moms (45.000)

 

Fakta:

Renault Espace 1.6 dCi:
Motor: 1598 ccm, R4 turbodiesel, biturbo
Ydelse: 160 hk / 380 Nm
0-100 km/t: 9,9 sekunder
Topfart: 202 km/t
CO2: 120 g/km
Forbrug: 21,3 km/l
Priserne starter på 260.000 kroner plus moms (45.000)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *