• Renault Clio Sport Tourer var ikke til prøvekørsel ved præsentationen, men den introduceres sammen med Hatchen i slutningen af august

  • Kørelyset er flyttet ud til siderne og ned for at give indtryk af en bredere bil

  • Indvendigt skal fornyelserne findes i detaljen. Blandt andet er dørbeklædningen blevet lidt smartere

  • Køber du R-Link til din Clio i fremtiden, bliver det den nye, forbedrede version, R-Link 2

  • Bakkamera kan fås som ekstraudstyr til parkeringssenorer bag

  • Et mere sporty rat er nyt, selv om det nu ligner det gamle til forveksling

  • Nyhederne skal som sagt findes i detaljen. Helheden synes stabil og genkendelig

Renault Clio har været til fitness

Renault sænker linjerne og lægger flere turboheste i både benzin- og dieseludgaverne af den faceliftede Renault Clio

Altomvarebiler.dk i Bordeaux:

Efter fire års tjeneste i den nuværende generation er det blevet tid til et facelift for Renault Clio. Renault har besluttet, at den skal smide lidt af den hvalpede nuttethed og spænde musklerne, så der kommer lidt mere sus i skørterne.

Først og fremmest runder Clio i Danmark nu for første gang 100 heste under hjelmen med både en festlig turbobenziner med 120 hk, mens det er lidt mere usikkert, om den gammelkendte 1.5 dCi med 110 hk kommer til Danmark.
Det vender vi tilbage til længere nede.

Full LED

For det mest iøjnefaldende ved den nye Renault Clio er det nye snit på både front og bagende. Kørelyset er rykket ud og ned, så fronten virker lidt bredere. Det samme gælder for bagenden, der også står lavere og bredere – men kun rent visuelt. Karosseriet er det samme, så de nye plastikdele kan hænges på både den nye og den nuværende model.

Teknisk er der ikke sket nogen forandringer. Det er lister, skørter og lygteføring, der har givet et nyt snit. Og så skal lygteføringen endda tages med et gran salt, for de flotte, nye LED-lygter er ekstraudstyr til foreløbigt ukendt pris. Og de bliver med garanti ikke billige.

 

Bestseller

Ellers er det stærkt begrænset med tekniske nyheder i faceliftet af Renaults bestseller Clio.
De fleste er enten forbeholdt de dyreste versioner eller kostbart ekstraudstyr. Til præsentationen i det sydfranske var der som vanligt disket op med de mest overdådige udstyrsvarianter. Den nye topmodel hedder GT-Line. Oven i hatten havde den fået monteret de nye Full LED forlygter, som har den samme C-signatur, som vi først så det på Renault Espace.

Også baglygterne kan få LED-lys mod merbetaling. Og det er faktisk en skam. For det første er det selvfølgelig med til at højne sikkerheden, at man kan lyse vejen foran sig ordentligt op. Men de er også med til at løfte det generelle visuelle indtryk af Clio til en bil, som ser meget dyrere ud, end den egentlig er.
Nå ja,som nævnt ved vi faktisk ikke, hvad de fine lamper kommer til at koste, så det er måske ikke den skinbarlige sandhed.

Linjevogter og bakkamera

På sikkerhedssiden er der kommet parkeringsassistent og sidesensorer overvågning af den blinde vinkel og vognbaneassistent – også kaldet linjevogter. Selv her i B-segmentet er det efterhånden blevet en nødvendighed, hvis man vil bide skeer med de tunge drenge – sådan billedligt talt.

P-assistent, vognbaneassistent og Blind Spot Monitoring er også altid ekstraudstyr og kommer først til programmet senere. Bakkamera, som fås i forbindelse med parkeringssensorer bagi, er tilgængeligt fra starten.

Ikke en dyt

Køreoplevelsen er den samme sporty, underholdende, som da den nuværende generation blev introduceret i 2012; og det er der en rigtigt god grund til: Der er ikke sket en dyt med undervognen, og vægten er den samme.

Men dér, hvor det for alvor kommer til at rykke, er med de to nye motorer. Den svageste diesel på 75 hk udgår, så den 90-hestes 1.5 dCi bliver alene på dieselsiden for en stund. Der er dog grund til at håbe, at den stærkere 110-hestes version, som allerede huserer på flere andre markeder, også kommer til Danmark.

Sparegris med power

Benzinmodellerne fortsætter med den lidt kedelige gamle 1,2’er med 75 hk og den mere kørevenlige 0.9 TCe med 90 hestekræfter.
Men nu får den selskab af den firecylindrede 1.2 TCe med 120 hk. Altomvarebiler.dk prøvede begge de stærkeste motorer, og der er noget at glæde sig til. Det er stadig små motorer til en lille bil, så brændstofforbruget kan sagtens forsvares selv med benzinmotoren. Dieselen præsterer over 30 på literen, så den er en decideret sparegris.

Begge spæner om hjørner med det lille nips, som Renault Clio jo er. Og der er jo ingen, der siger, at en lille bil skal være en slatten sparegris. Den kan sagtens være en spændstig sparegris, og det er lige, hvad Renault tilbyder med de nye, stærkere motorer deres næstmindste.

GT-Line

Modelbetegnerlserne skifter navn, så den billigste nu hedder Life, herefter følger Zen og Limited. Den nye topmodel hedder GT-Line, og den er alene om at få den kraftige benzinmotor.

Priserne stiger med 1.000-6.000 kroner for sammenligenelige modeller på hvide plader og en bagatel på gule.
Der er dansk premiere på faceliftede Renault Clio i slutningen af august eller starten af september.

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *