• Renault Alaskan blev præsenteret første gang i foråret 2015 ved et presse-arrangement i Paris

Renault Alaskan kommer til Europa

Nu er det officielt. Renault har meddelt, at pickup'en Alaskan kommer til Europa med salgsstart i september

I september 2015 blev Renaults pickupmodel Alaskan præsenteret ved et internationalt presse-arrangement i Paris. Dog kun som en showcar og med meldingen om, at bilen i første omgang var målrettet markeder uden for Europa.

Columbia fik således æren af at modtage bilen tidligt i 2016. Alaskan blev herefter introduceret på de øvrige markeder i Sydamerika samt i Mellemamerika, Mellemøsten og Nordafrika.

Baseret på Nissan Navara

Mens bilerne rullede afsted langt herfra, måtte vi i efteråret 2016 nøjes med at beskue produktionsmodellen på den internationale biludstilling i Paris. Tidligere på året meddelte Renault ellers, at de europæiske modeller skulle produceres i Barcelona med introduktion  i første halvdel af 2016. Det skete som bekendt ikke, men nu har Renault så officielt meddelt, at mærkets første pickup-model er på vej til Europa.

Teknisk set er Alaskan baseret på Nissan Navara, der kom til Danmark i slutningen af 2015. Navara lægger i øvrigt også en del af sin krop til Mercedes X-Class. Såvel Renault som Mercedes bruger dog egne motorer. Renault bruger sin 2,3-liters motor, der kendes fra f.eks. Master og Trafic, men også bruges af Nissan.

Dansk introduktion usikker

Pickup-markedet i Danmark er ikke stort, og derfor må vi vente at se, om bilen kommer til landet. Men i flere europæiske lande er der salgsstart i september.

Alaskan sælges som både erhvervsbil og som livsstilsbil. Den kan lige som Navara fås med traditionel bagaksel med bladfjedre eller med en mere komfortbetonet uafhængig affjedring.

Mange konkurrenter

Som type er der tale om en såkaldt 1-tons pickup, der kan fås med firehjulstræk. Det bringer Alaskan i direkte konkurrence med andre modeller som Toyota Hilux, Ford Ranger, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, VW Amarok og Fiat Fullback.

Med Alaskan er det Renaults mål at opbygge en solid position på det globale pickup-marked. Satsningen er forståelig, da pickup’erne udgør cirka en tredjedel af verdensmarkedet for lette, kommercielle køretøjer (LCV’er).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *