• Udvendigt kører Citan uforandret videre - bortset fra at det udvendige klima selvfølgelig bliver lidt bedre

  • De mest larmende slag udkæmpes af de store og mellemstore varebiler, men næsten 40 procent af salget vejer under 2.500 kg

  • Varebilssalget har været inde i så god en stime i år, at en fremgang på 4,1 procent i november blegner

  • Indtil videre er det kun benzinmotoren, der får DCT-gear. Om den kommer til Danmark er endnu ikke afgjort

  • En mikroskopisk skærm placeret under airconstyringen kræver to styrker med flydende overgang i aflastningsbrillen

  • Tre forsæder er unikt men ikke særligt komfortabelt

  • Renault har Dacia som det skrabede alternativ - Mercedes har Renault

  • Bakkamera med skærm i bakspejlet er nyt og en stor hjælp - specielt i byerne, hvor Citan hører hjemme

Ren Citan med automatgear

Mercedes lægger nye Euro 6-motorer i Citan allerede nu. Samtidigt får den en ny dobbeltkoblingsgearkasse

Altomvarebiler.dk i Hamborg:

Mercedes har netop præsenteret den første opdatering af Citan, som fra næste år udelukkende leveres med Euro 6-motorer og desuden får en sprælsk lille turbobenziner til kunder med mere lokalt kørselsbehov. Den er selvfølgelig som udgangspunkt tiltænkt private, der vælger Citan Tourer med fem eller syv siddepladser.

Og netop personbilsudgaven er årsagen til, at Mercedes-Benz allerede nu – et år inden Euro 6-normen træder i kraft for varebiler – sender deres små varebiler på gaden med den nye forurenings-standard. Alle motorer er fortsat fra Renault, som også bygger både Kangoo og Citan.

Ny DCT-gearkasse

Vi prøvede den nye 6-trins DCT-gearkasse (Double Clutch Transmission) fra gearkasseproducenten Getrag i kombination med den nye 1,2 turbobenziner, som Mercedes-Benz har lagt i Citan. Det var desværre en personbil, for ved præsentationen havde de ikke stillet læssede varebiler med benzinmotoren og DCT-gearkasse til rådighed. Alligevel var det ret tydeligt, at den lille benziner har gode arbejdsbetingelser i Mercedes’ variant af Renault Kangoo.

Mercedes Citan bliver EU-duks

Køreoplevelsen synes meget fin. Den lille benziner trækker pænt i kraft af turboen, som leverer et solidt moment på 205 Nm fra 2000 omdrejninger, og DCT-gearet skifter smidigt uden at virke hysterisk med nedgearinger, når man giver den lidt speeder.
Senere kommer den også til dieselmotorerne, men Mercedes vil ikke ud med noget specifikt om de planer. Det eneste, vi ved, er at produktionen starter i 2016.

Bedre bundtræk

Overgangen til Euro 6, som sker uden AdBlue tilsætning, giver samtidigt lidt kraftigere drejningsmoment til dieselmotorerne, som nu trækker med 200-260 Nm afhængigt af, hvilken udgave man har med at gøre. Det er fortsat den velkendte 1,5 dCi, der trækker læsset med enten 75, 90 eller 110 hk og en brændstoføkonomi på op til 23,3 km/l.

Opel har også NOx-problemer

På udstyrssiden fås Citan nu med bakkamera og indbygget navigation, som dog kun understøttes af en 3,5-tommers skærm, som er så lille og dårligt placeret nede under aircon-styringen, at det er lige før, man vælger at have stemmevejledningen koblet til. Bluetooth til håndfri telefon og DAB+ radioforbindelse er også nyt.
Der er dansk premiere på 112 benzin med DCT-gear i januar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *