• RAV4 Hybrid kan både knokle og behage på samme tid. Elmotorerne er nøglen til begge discipliner

  • Rummelige RAV4 har fået mere til fælles med Aygo end med Land Cruiser

  • Batteripakken under gulvet koster 100 liter varerum, så hybrid-versionens officielle varerum er på 1.633 kg mod benzin- og dieselversionernes 1.735

  • Hybrid er ikke længere bare en gimmick, selv om der er en bid vej igen, før det rigtigt rykker

  • Toyota har heldigvis tophængslet bagdøren i RAV i modsætning til Land Cruisers højrehængslede bagport, der spærrer adgangen til fortovet

  • H4-versionen er udstyret med både læder og alle Toyotas fineste sikkerehdsforanstaltninger

  • Stor touchskærm, automatgear og en dejligt tyst kabine kendetegner RAV4 Hybrid

  • Med lidt instruktion og erfaring kan alle blive eksperter i at lade sin egen RAV4 op under kørslen

RAV4 Hybrid på grøn kost

Elmotor i begge ender giver firehjulstræk uden kardanaksel og er Toyotas foreløbige løsning til kunder, der vil have en trailer på hybrid-bilen

Selv her i 2016 slås bilproducenterne for at få kunderne til at acceptere elbiler. Ikke en gang kombinationen af el- og forbrændingsmotorer i samme bil kan formilde modstanderne. Snarere tværtimod. Alene ordet hybrid får nakkehårene til at rejse sig på modstanderne. Og det kan undre, når for eksempel trenden med at placere en elmotor på bagakslen giver firehjulstræk uden en tung langsgående kardanaksel.

Og når den som Toyota RAV4 giver mulighed for at skrue trailervægten op til et acceptabelt niveau, samtidigt med at det sparer vægt. Toyota RAV4 4×4 Hybrid må trække 1.650 kg på krogen og er dermed sammen med VW’s plugin hybrid, Passat GTE, alene om at være en hybridbil, der må trække 1,6 ton eller mere.

Toyota folder sig ud

At trække trailere med hybrid-biler er kun for de færreste bilister et mål i sig selv. Ikke desto mindre skeler flere og flere bilkøbere mod nye teknologier, når de skifter familiebilen ud, og Toyota folder sig jo for tiden voldsomt ud i hybrid-segmenterne.

Det startede med den meget udskældte Prius, der har fået kritik for sin teknik og er blevet decideret mobbet for sit udseende. Toyota er blevet så tilfreds med sine hybridmotorer, at de udover Prius har lagt dem i Yaris og Auris med stor succes. Nu er turen så kommet til den mellemstore SUV, RAV4.

BMW dieselmotor

En SUV i den mellemstore klasse er – i hvert fald efter danske forhold – ikke umiddelbart det indlysende valg for pendlere i økonomiklassen. Rent brændstoføkonomisk giver de store og tunge SUV’er ganske enkelt ingen mening. Heller ikke selv om BMW har forsynet Toyota med en effektiv toliters dieselmotor, der klart overstråler verdens største bilmærkes egenproduktion.

Den kan bare ikke fås med firehjulstræk i en Toyota; og en SUV med benzinmotor er for dyr i brændstof. Næsten uanset kørselsbehov.
Resultatet af dén ballade ender med en tung bil med dieselmotor til små ture. Og det er også noget skidt.

Kræfter og økonomi

Men da Toyota langt om længe fandt ud af at kombinere sin omsiggribende hybrid-teknologi med den populære mellemstore SUV, RAV4, faldt brikkerne på plads. Med elmotorer til at bistå den store benzindrevne 2,5 VVT-i, der fungerer som kombineret generator og drivmotor, får RAV4 pludseligt både kræfter og økonomi i samme pakke. Og dét rykker.

Hybridudgaven er opgivet til næsten 20 km/l, mens dieselversionerne leverer halvanden km mere per liter. I bytrafik kommer den elektriske backup og regenerering af bremseenergien rigtig til sin ret. Her får dieselmotoren ikke et ben til jorden. Men står den på mest motorvejskørsel må den store 2,5-liters generator til gengæld strække våben.

To elmotorer

I 4×4-udgaven får den en ekstra 68-hestes elmotor på bagakslen, så der sammenlagt er tre motorer at gøre godt med. En 2,5-liters benzinmotor og en elmotor på hver aksel.
Det gør så langt fra RAV4 til en offroader, men den får alt det, en krævende fladlands-dansker kan ønske sig af en SUV.

Motor og gearkasse:
2,5 VVT-i 4-cylindret benzinmotor
155 hk / 206 Nm v. 4.400-4.800 o/min.
Elmotor for: 143 hk
Elmotor bag: 68 hk
Maksimal kombineret ydelse: 197 hk
Samlet drejningsmoment for: 270 Nm
Samlet drejningsmoment bag: 139 Nm
e-CVT gearkasse (Trinløst automatgear)
Præstationer
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 8,3 sek.

Ekstra power til hverdag, ekstra vejgreb på besværligt underlag, i en lejlighedsvis snedrive og – måske sælgerens bedste argument i denne sammenhæng – hybridbilernes højeste trækvægt på 1.650 kg.

To elmotorer

Det betyder altså, at vi nu endelig kan hægte en campingvogn af gennemsnitlig størrelse på en hybridbil uden at få en bøde for det. Men kun på firehjulstrækkeren. Forhjulstrækkeren må fortsat kun trække 800 kg, og det skyldes den varmeudvikling, der kommer af hård belastning af en elmotor. Med to elmotorer til at dele opgaven imellem sig er der bedre styr på det.

Om Toyota finder en anden løsning på dét problem til det øvrige modelprogram vil tiden vise. Skal du køre mange kilometer på motorvej eller have op til 2.000 kg på krogen, er det den indkøbte BMW-diesel, du skal vælge, men hybridversionen er helt klart RAV4’s mest fleksible motor-opsætning.

Ro på gearkassen

Uden træk opfører RAV’en sig bare som en almindelig moderne hybrid. Toyota har fået godt styr på CVT-gearet, der er standard på alle deres hybrider. Tidligere var det tænderskærende irriterende at høre den flintre op i omdrejninger hver gang, man bare kiggede på speederen. Det er der kommer styr på nu, så den ved normal kørsel bevæger sig i et tåleligt omdrejningsområde. Kun, når du rigtigt sparker til den, må den op på max vindinger.

Den uskik vender tilbage, når du hægter halvandet ton campingvogn og en børnefamilie på den. Heldigvis falder den til ro på motorvejen, hvor den endda kan håndteres med den adaptive fartpilot, som er standard i udstyrsniveauet H3 og en del af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense i testbilen, som havde udstyrsniveauet H4.

Spar en aksel

I RAV4 Hybrid er firehjultrækket som nævnt begrænset til en lille ekstra elmotor monteret på bagakslen. Du slipper altså for den ekstra drivaksel, der både koster vægt og frihøjde for højbenede firehjulstrækkere.

RAV4 Hybrid er ikke en offroader og har ikke problemet med frihøjden. Heller ikke med den langsliggende drivaksel i benzinversionerne.

Lader selv under kørslen

Er du til økonomikørsel og ny teknologi, kan RAV4 Hybrid være en ren drømmebil. Med en ny og forbedret batteripakke kan den tilbagelægge et par kilometer eller fire på ren el. Det betyder, at du med god samvittighed kan futte en tur til bageren uden at skulle starte benzinmotoren, hvis du ellers har husket at spare strøm op på de sidste kilometer af turen dagen før, så batteriet er fyldt op.

For det kræver lidt opmærksomhed og tilvænning at få maksimalt ud af brændstoffet i en hybrid, der selv skal lade sit batteri op med motor eller bremseenergi. I kombination med CVT-gearkassen, adaptiv fartpilot og det betryggende 360 graders panorama kamera er RAV4 Hybrid én af de mest letkørte og fleksible SUV’er på markedet.
Priserne starter på 217.990 kroner plus moms.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *