Rappere men også renere

Peugeot har fornyet motorerne i Boxer-programmet, så dette følger de nye miljøbestemmelser, der træder i kraft ved årsskiftet

I 11. time kan man vel kalde Peugeots danske lancering af varevognsmodellen Boxer  i 2012 – udgave. For ved årsskiftet træder de internationale EU regler for emissioner, kaldet Euro 5, i kraft, og herefter kan varebiler med Euro 4 teknik ikke længere indregistreres som nye.

Det har blandt andet betydet, at Toyotas populære Hi-Ace model forsvinder fra de europæiske markeder. Fabrikken har ikke ønsket at opdatere motorerne. Det har de europæiske producenter så som Peugeot og søsterselskabet Citroën – begge en del af PSA koncernen i Frankrig.

For Peugeot (og Citroën) betyder det opdaterede motorer i Peugeot Boxer og Citroën Jumper med øget fleksibilitet gennem et forbedret drejningsmoment. De trækker så at sige fra lavere omdrejninger og over et større omdrejningsområde.

Vi prøvede de nye modeller i går – alle med 800 kg. ballast – og kan kun være positive over for de langt mere fleksible motorer.

Kør en omvej

I forbindelse med Euro 5 bestemmelserne er der kommet nye adaptive partikelfiltre, der selv udregner chaufførens kørselsmønster i forbindelse med den obligatoriske rensning af filtret for hver 800 km. Så er filtret fyldt op med partikler, der skal brændes af.

Men det klarer bilen selv ved at dosere diesel direkte ind i filtret. Så stiger temperaturen fra cirka 200 til 600 grader – og efter 20 kilometer med 60-70 km/t er det klaret.

Problemet er, at mange af kunderne kører i udpræget bytrafik – og sjældent når op på denne distance på én gang.

– Så må chaufføren køre en omvej, som flådechef Sten Schwaner fra Peugeot Danmark udtrykker det.

Men han indrømmer også at det er et problem på en af Danmarks mange øer  – eksempelvis Bornholm, der er fyldt med små byer. Og ignorerer chaufføren advarslerne, går motoren i slow-mode med maksimun 1.800 omdrejninger – og så må man på værksted for at få klares processen.

Samtidig med at motorerne er blevet kvikkere, er brændstofforbruget forbedret. Men politisk er nu bestemt, at fradrag for partikelfiltre ved årsskiftet bortfalder på biler på 30 procent afgift – blandt andet alle de nye Boxer modeller – så de stiger 4.700 kroner. En servicekontrakt holdes dog til samme pris som før: 24,40 øre pr. kilometer over fire år og 105.000 kilometer.

177 italienske heste

Et problem ved bilernes øgede tekniske og miljømæssige udstyr betyder i øvrigt også lidt mindre nyttelast.

De nye Peugeot Boxer varebiler er identiske med Jumper  fra Citroën – mens Fiat Ducato, som bygges sideløbende på den samme fabrik i Østitalien kun har den største 177-hestes motor tilfælles med de franske modeller. Fiat har deres egne 2,0- og 2,3-liters motorer.

Fiat har i øvrigt et trumfkort i forhold til de to PSA-biler. Hvor Peugeot og Citroën tager cirka 4000 kroner plus moms for esc-stabilitetssystemet, er det standard hos Fiat. Systemet bliver lovbefalet i EU om et par år.

Den fransk-italienske og identiske trio er i øvrigt samlet de mest solgte varebiler i deres klasse. Serien har fornemme køreegenskaber med deres forhjulstræk og er særdeles letkørte.

2012 modellerne er stort set mage til 2011-modellerne – bortset fra et let ændret instrumentbræt og mulighed for nyt audio-system med Bluetooth-forbindelse og mulighed for navigationsystem.

Fakta:

Den tidligere Euro 4 udgave har 100 hk og et drejningsmoment på 250 Nm ved 2000 omdrejninger med 5 trins gearkasse – nu hedder det 110 hk og 250 Nm mellem 1750 og 2750 omdrejninger.

En helt ny 150-hestes motor supplerer den hidtidige 130-hestes motor – men den nye motor er mere smidig med 350 Nm mellem 1750- og 2500 omdrejninger, hvor den 130-hestes motor yder 320 Nm ved faste 2000 omdrejninger.

Merprisen mellem disse to modeller er kun 10.000 kroner, så køber man ikke en større flåde ad gangen, vil de fleste nok vælge den nye motor.

Alle de nævnte motorer er udviklet sammen med Ford – mens topmodellen med tre-liters motor fra Fiat Powertrain nu er på 177 hk mod før 160 hk – og et momentforløb fra 400 Nm ved 1700 omdrejninger til 400 Nm mellem 1400 og 2400 omdrejninger.

Billigste Boxer koster i en introduktionsperiode resten af året 145.000 kroner plus moms. Citroën matcher prisen på Jumper, mens billigste Fiat Ducato koster 150.000 kroner. Basis Ducato med 115 hk har i øvrigt miljøklasse D mens de to franske biler begynder med miljøklasse E.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *