Range Rover til messe med hybridversioner

Angiveligt præsenteres dieselelektriske modelvarianter til efteråret på IAA i Frankfurt

Om Land Rover er på vej til lancering af hybridversioner af Range Rover og Range Rover Sport er et åbent spørgsmål til senere besvarelse, men ifølge det amerikanske magasin ”Car and Driver“ har en åbenmundet Land Rover-ingeniør sagt, at bilproducenten ved efterårets IAA-messe i Frankfurt præsenterer dieselelektriske udgaver af de to topmodeller.
I alle tilfælde eksisterer der sådanne eksemplarer eftersom de er observeret under afvikling af testprocedurer. Men det er uvist, om de også er gjort klar til egentlig serieproduktion.
Angiveligt tales der ikke om prototyper, men produktionsmodne hybridvarianter, som inden årets udgang kan ventes frigivet til salg i Europa og indenfor det næste par år følges op med plug-in variationer over det hybride tema.
Kravene til store, luksuriøse og alsidige SUV-modeller bliver ikke mindre, så med en gennemgribende fornyelse af modelprogrammet med nye biler med selvbærende aluminiumskarrosserier giver det god mening, at Land Rover også har set på mulighederne for udnyttelse af hybridteknologi.

TDV8 med 700 Nm

Ifølge ”Car and Driver“ kombinerer hybrid-systemet en 3,0-liter TDV6-motor og en elektromotor. Sidstnævnte er ”skudt ind“ mellem den turboladede dieselmotor og en 8-trins automatgearkasse. Batteriet og resten af det elektriske system er stuvet af vejen under kabinegulvet for at sikre optimale pladsforhold i kabinen.
De to hybride varianter bliver angiveligt ikke den eneste nyhed på Land Rover-standen, når det internationale motorshow slår dørene op. Der er tillige optakt til premiere på en ny dieseldrevet V8-motor med et drejningsmoment på 700 Nm.
Desuden kan der blive tale om introduktion af den nye Range Rover Sport med den turboladede 250 hk 4-cyl. motor på 2,0 liter, som kendes fra den ”lille“ Range Rover Evoque.
Hvad enten der er hold i de tekniske detaljer eller ikke, så er der og har der været en række andre faktorer, som peger i retning af alternative teknologiske løsninger af den art fra selskabet i Solihull, der måske mere end noget andet er synonymt med 4-hjulstrukne biler og nyttekøretøjer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *