• Denne T1 ligner alle andre, men i virkeligheden er det en ondskabsfuld racer, der kan tvære en Porsche ud på bane

  • Fred Bernhard ser tilforladelig ud, men han må være kugleskør, når han har valgt at ombygge en T1'er til et racerjern

  • Der er nogen, der bare vil have mere – tag denne T1'er med Porsche-motor, 530 hk og kulfibertag, som kan køre om hjørner med en Aston Martin

Racer Rugbrød

Har du travlt i en fart, så er denne Rugbrøds-bus en oplagt løsning – motoren er nemlig fra Porsche og yder 530 hk

I Schweiz bor en gal mand. Hans navn er Fred Bernhard, og han har forvandlet en klassisk VW T1, herhjemme kaldet ‘Rugbrødet’, og som for øvrigt er en ganske værdifuld bil efterhånden, til et mareridt. Et mareridt for Porsche’r, Ferrari’er og andet eksotisk vogntog. Dette Rugbrød er nemlig svinehurtigt, og ude på det store internet kan du finde en video, hvor Fred Bernhard og T1’eren overhaler en Porsche 911 GT3 og en Aston Martin DB9 på racerbanen Spa.

Porsche-dele

Netop Porsche er et kodeord i denne ombygning, for bilen er lige så lidt original som Dolly Parton. I stedet for den originale luftkølede boxermotor med forkølede 41 hk, findes i dag en motor fra en Porsche 911 model 993 – altså den sidste luftkølede. Men det er ikke en standardmotor, for der er både tørsump-smøring og to turboladere, og til sammen giver det 530 hk – nok til at fjerne grinet fra flødefyrene i deres sportsvogne.

Transporter – 65 and still going strong

Gearkassen er fra netop en Porsche 911 GT3, manuel og med seks trin. Undervognskomponenter er fra en T3, men med racer-lækkerier fra Bilstein og Eibach, og baghjulene har en kræningsstabilisator som også stammer fra en 993 Porsche. Bremserne er også Porsche, og de garanterer, at den store bus kan stoppe igen.

Letsindig

Fred Bernhard har kørt motorcykelræs på proffesionelt plan i mange år, men toppen fejler ikke noget – i hvert fald ikke på bussen. Hele taget er nemlig lavet i kulfiber, så den samlede vægt bliver holdt på omkring 1.500 kg, og lige så vigtigt ligger kiloene i bunden af bilen, så tyngdepunktet er lavt. Resten af karrossen er heller ikke ligefrem standard. Faktisk er bilen 21 cm bredere end en almindelige T2.

Her er Transporter T6

Indvendigt findes en klassisk racerkabine – det vil sige næsten alt er strippet. Der er dog fire racerstole med 4-punktsseler, så der er plads til at dele vanviddet med tre kammerater.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *