• Qoros 3 hatchback illustrerer, at nogle kinesiske biler er ved at være på omgangshøjde med de bedste europæiske konkurrenter.

  • Qoros 3 som 5-dørs hatchback.

  • Qoros 3 som interiøret ser ud i den 4-dørs sedanudgave.

  • Qoros 3 som 5-dørs stationcar.

Qoros satser på Golf-dræber

Qoros lancerer for andet år i træk en ny model ved forårets traditionelle Genève-show

Her er bilen, som er udviklet til at puffe til VW Golf, og måske på længere sigt snige sig op på siden af denne i popularitet blandt europæiske bilkøbere. Den hedder Qoros 3 og  produceres på en fabrik i Changshu.
Med andre ord  endnu en lavteknologisk kineserbil! Nej, for den synes langt mere seriøs og anderledes end nogle af de kinesiske biler, der hidtil er set i Europa!

Næste Qoros-model er klar

Qoros 3 er faktisk den ene bilmodel, som til dato har scoret det højeste samlede antal point i en kollisionstest foretaget af Euro NCAP, og dét siger noget om, hvor seriøst Qoros har taget opgaven.
Det var også nødvendigt med de elendige resultater, som de første kollisionstestede kinesiske biler præsterede.
Når Qoros ikke tidligere har fået testet biler hos Euro NCAP, skyldes det ganske enkelt, at den 4-dørs Qoros 3 først for et år siden havde verdenspremiere ved det internationale motorshow i Genève, og først blev frigivet til salg i november 2013.
Om et par uger præsenterer Qoros endnu en model ved det årligt tilbagevendende motorshow i Genève – en bil med potentiale som varebil.

Flere Qoros-modeller i støbeskeen

4-dørs udgaven er foreløbig Qoros eneste serieproducerede model, men i selskabets pipeline er der flere variationer over temaet, både en stationcar og en hatchback. Desuden er der udviklet en hybrid crossover-model.
Og det bliver næppe heller det sidste fra Qoros, da selskabets strategi går ud på at udvikle, producere og levere biler efter europæiske standarder og til storbyernes yngre bilkøbere.

Internationalt sammenrend

Selskabet baseret på et internationalt joint venture. Selskabets præsident og administrerende direktør, Guo Quian, er i sagens natur kinesisk, hvorimod næstformanden i bestyrelsen, Volker Steinwascher, og selskabets designchef Gert Bildebrand er tyskere.
Steinwasher har bag sig en lang karriere i VW-gruppen, mens Gert Hildebrand har foruden en fortid i VW-gruppen også løst opgaver for Mitsubishi og som designchef hos Mini i BMW-gruppen – det var det job, danskeren Anders Warming overtog.
Steinwascher og Hildebrand bør om nogen vide, hvad der skal til for at matche duksen i den lette mellemklasse – VW Golf.

Dansk import af Qoros?

Qoros er baseret på et kinesisk-israelsk 50/50 joint-venture i 2007/2008 mellem Chery Automnotive og Israel Corporation, om hed oprindeligt Chery Quantum Automotive Corporation, men skiftede i 2011 navn til Qoros Auto Co. Ltd. Selskabet har hovedsæde i Shanghai.
Kan Qoros forventes at optræde i et dansk import-regi og med et modelprogram indeholdende biler, som kan registreres med gule eller spraglede skilte?
I skrivende stund er det et åbent spørgsmål, men der er to mulige scenarier. Enten i form af et datterselskab eller med et privat dansk selskab som importør.
Det sidstnævnte kunne være f.eks. Nelleman-gruppen, Interdan-gruppen eller Nic. Christiansen-gruppen – om ikke en helt ny privat importør.
Nellemann-gruppen står bag import af Kia, Isuzu og Aston Martin, Interdan bag import af Peugeot, Mitsubishi og SsangYong og Nic. Christiansen-gruppen bag Hyundai, Land Rover og Jaguar.

Qoros på forkant med udviklingen

Foreløbig producerer Qoros til det bilhungrende kinesiske hjemmemarked, men når dette før eller siden mættes, vil Kinas bilproducenter begynde at se sig om efter andre afsætningsmuligheder, bl.a. i Europa.
Og noget tyder på, at Qoros har til hensigt at være på forkant med en sådan udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *