• Fra næste år kan du købe Nissan Qashqai med ProPilot

  • Nissan ProPilot introduceres først i japan i MPV'en Serena. Til næste år kommer det til Europa og senere USA og Kina

  • Nissans selvkørende tretrinsraket: Først én vejbane; så flere vejbaner og fra 2020 også komplicerede vejkryds i bytrafik

Qashqai bliver selvkørende med Propilot

Nissan Propilot er et brag af en nyhed, men Nissan serverer den med en bomberydders forsigtighed

Nissan Qashqai bliver selvkørende til næste år, men timingen er tæt på katastrofal for Nissan, der præsenterede sit nye selvkørende system med stort fokus på sikkerheden.

ProPilot er Nissans navn til sine selvkørende biler. Til august får den første bil med systemet premiere i Japan. Det bliver i mini-MPV’en Serena, mens Europa må vente til næste år med at prøve Propilot. Det bliver i en Qashqai.

Dødsulykke

Men samtidigt med præsentationen af Propilot maner Nissans ledelse til forsigtighed blandt sine konkurrenter.

‘Vi må advare bilister om at bruge disse systemer korrekt’, sagde de med henvisning til den ulykke i USA, som i maj måned kostede en Teslaejer livet.

Blind tillid

For nyheden om Propilot kunne dårligt være timet værre. Den kommer netop, som historien om Tesla-ejeren, der blev dræbt i sin nok så berømmede selvkørende bil, er på sit højeste. Han var stor fan af Tesla og den selvkørende teknologi, som han lavede flere videoer om med sig selv bag rattet i hans egen Tesla S.

Her berømmede han systemet ved at lave alt andet end at køre bil i blind tillid til, at systemet var ufejlbarligt. Det er det ikke, og han blev dræbt mod en lastbil, som systemet ikke reagerede på.

Sikkerheden altafgørende

Derfor bruger Nissan også meget krudt på at understrege, at sikkerheden er helt afgørende, og at føreren er den sidste bastion i forhold til at undgå ulykker.

– Vi er nødt til at udsende meget kraftigere advarsler i takt med, at vores teknologi bliver mere avanceret. Fremskridt i sikkerhed og funktionalitet skal følges ad, siger Hideyuki Sakamoto, der er Executive Vice President i Nissan.

USA må vente

Netop den amerikanske dødsulykke kan meget vel være årsagen til, at Nissan endnu ikke vil offentliggøre en dato for Propilots indtræden på det amerikanske marked.

Heller ikke Kina har fået nogen dato for introduktionen. Og det på trods af, at Nissan/Renault-alliancen allerede nu har lagt planen for lanceringen af hele ti modeller med Propilot i løbet af den kommende fire år.

Kobles fra med speederen

Systemet er udstyret med en moment-sensor i ratstammen, der registrerer, om du har hænderne på rattet. Har du ikke det, vil du efter få sekunder blive advaret om at holde hænderne på rattet. Gør du det stadig ikke, starter en alarm, og efter yderligere nogle sekunder slår den Propilot fra.

Propilot fungerer ved hjælp af et enkelt kamera monteret øverst i bilens forrude. Du kan selv koble det fra og overtage den videre kørsel ved at trykke på en knap eller træde på speederen eller bremsen.

Assistere – ikke overtage

Det lyder meget tæt på de systemer, som andre bilmærker har kørt med i årevis, hvor bilen selv retter op, når den nærmer sig vejbanestriber.

Disse systemer dukker også op i flere og flere lastbiler, hvor de er tænkt som et assistentsystem til at assistere føreren under kørslen – ikke til at overtage kørslen.

Menneskelige fejl

Propilot og andre selvkørende systemer er i lighed med vejbaneassistenter, overvågning af den blinde vinkel, automatisk opbremsning og andre aktive sikkerhedssystemer udviklet til at dæmme op for de ulykker, der sker hver dag som mere eller mindre direkte følge af uopmærksomhed i trafikken.

Nissan anslår, at 93 procent af alle vejulykker sker som følge af menneskelige fejl. Og Teslaejerens ulykke figurerer netop i denne statistik. Derfor er det så vigtigt, at menneskerne bag rattet betjener dem korrekt, så blind tillid ikke i sig selv bliver en dræber i trafikken.

Tretrins raket

Propilot er første skridt i en Nissan og alliancepartneren Renaults tretrins raket frem mod 2020, hvor biler helt skal kunne køre selv i bytrafik.

Det fungerer ved hastigheder fra 30 til 100 km/t og virker ved at holde en sikker afstand til de forankørende, holde bilen midt mellem vejbanestriberne og følge kurverne på vejen. Det kan også bringe bilen til fuld standsning, hvis det bliver nødvendigt. Den automatiske bremse fungerer altså helt ned til nul km/t.

Komplicerede vejkryds

Nissan har planer om at introducere et endnu mere avanceret system allerede i 2018, hvor næste generation skal kunne virke på tværs af flere vejbaner.

I 2020 er det så planen, at Propilot selv skal kunne navigere bilen gennem vejkryds i bytrafikken helt uden førerens indgriben.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *