• Sevelnord-fabrikken i Frankrig fremstiller bl.a. modellerne Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace

PSA mander op på varebil-båndet

Samlebåndet i Sevelnord-fabrikken får flere hænder, og PSA ser tilbage på et år med en markant stigning i antal solgte varebiler

Et fjerde produktions-hold er nu på vej til Sevelnord-fabrikken i Frankrig. Det skyldes stigende efterspørgsel på modellerne Peugeot Expert og Citroën Jumpy. I alt 600 nye medarbejdere skal ansættes med virkning fra maj i år.

Natarbejde blev indført på fabrikken i september 2016. Dette fortsætter og vil også blive udvidet med de nye ansættelser.

Ny fabrik i Rusland

Peugeot Expert og Citroën Jumpy produceres foruden i Frankrig i Uruguay, hvorfra de markedsføres i Brasilien og i Argentina. I første kvartal i år vil der også blive oprettet produktionsfaciliteter i Kaluga i Rusland.

Siden 2013 har fabrikken i Frankrig også fremstillet Toyota Proace, som teknisk er baseret på Peugeot Expert.

15 procent flere varebiler i 2017

PSA kan i øvrigt se tilbage på et 2017 med vækst inden for varebiler. I årets løb blev der solgt 476.000 biler globalt, hvilket var en stigning på 15 procent i forhold til 2016.

Peugeot og Citroën har nu en markedsandel for varebiler i Europa på 20,2 procent, hvilket er en stigning på 1,3 procentpoint i forhold til 2016. Expert og Jumpy har den største del af æren herfor.

Stigningen i det øversøiske salg

Uden for Europa begynder øgede satsninger på salg af varebiler også at give resultater. I Eurasien blev der solgt 55 procent flere biler end i 2016, og i Latinamerika øgedes salget med 13 procent.

I Afrika melder PSA i øvrigt også om succes for bl.a. deres nye Peugeot Pickup. Den er en klon af den kinesiske Dongfeng Rich, som igen er bygget på en tidligere generation af Nissan Navara.

Et rekordår for Peugeot

– 2017 blev et rekordår for Peugeot. Vi nåede målet på to millioner solgte biler, hvilket i høj grad skyldes en stor efterspørgsel efter SUV’er og LCV’er (Light Commercial Vehicles), siger Jean-Philippe Imparato, der er CEO for Peugeot.

CEO Linda Jackson fra Citroën tilføjer, at hendes mærke præsterede det højeste salg i Europa i seks år. Markedsandelene er øget for såvel person- som varebiler. 2017 var i øvrigt det første fulde salgsår for den nye C3 og for tredje generation af Jumpy.

Salgsdirektør hos Opel/Vauxhall Peter Küspert fortæller, at mærket selvfølgelig var under indflydelse af PSA’s overtagelse i august. Han udtrykker specielle forventninger til salget inden for hele X-familien (Mokka X, Crossland X og Grandland X) samt til den helt nye Combo, der nu produceres sammen med Peugeot Partner og Citroën Berlingo.

Godt bidrag til opfyldelse af strategien

PSA-gruppen ser 2017 som et år, der har ydet et godt bidrag til koncernens Push to Pass-strategi for erhvervskøretøjer. I følge denne skal produktionen øges med 30 procent i 2018, lige som den oversøiske produktion skal tredobles i 2021.

Push to Pass-strategien indeholder bl.a. også ambitioner om at øge væksten i koncernen til 15 procent i 2021 og at introducere 26 nye personvognsmodeller og 8 nye varevognsmodeller.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *