• Lykkes det for PSA at opkøbe Opel, bliver franskmændene Europas næststørste bilproducent

PSA køber Opel

Nu bekræfter franske PSA officielt, at de er i gang med planer om at opkøbe Opel fra General Motors

Franske PSA Peugeot og Citroën har netop bekræftet, at de overvejer en overtagelse af Opel fra amerikanske General Motors (GM).

– PSA bekræfter, at de undersøger en række strategiske initiativer, med GM med det erklærede mål at øge sin indtjening og produktivitet; og det omfatter altså også en eventuel overtagelse af Opel, siger PSA’s talsmand Bertrand Blaise til Automotive News.

Nummer to i Europa

Der har i nogen tid svirret rygter om en sammenlægning af tysk-baserede Opel og franske PSA. GM og PSA har allerede samarbejder omkring logistik og bilproduktion på fælles platforme fra tidligere, hvor GM ejede en del af PSA.

Bliver de to bilproducenter lagt sammen vil det betyde en samlet andel på 16 procent af det europæiske bilmarked, hvilket nok skal få konkurrenterne til at løfte et øjenbryn. Det vil i givet fald gøre det fransk-tyske (afhængigt af hvilken konstruktion man bliver enige om) samarbejde til Europas næststørste bilproducent efter tyske Volkswagen.

Forlader Europa

En fransk overtagelse af Opel vil give PSA større muskler på det internationale bilmarked, ligesom det vil give franskmændene adgang til Opels teknologi til blandt andet elbiler og til de besparelser, som de to virksomheder allerede har gennem deres fælles indkøb.

For GM skulle incitamentet være, at man bliver endeligt fri fra bånd til Europa efter blandt andet Brexit.

Kæmpe underskud

GM har i mange år knoklet for at få Opel til at give overskud. Det har vist sig som en lidt mere langsigtet forretning end oprindeligt forventet, og med Storbritanniens udmelding af EU bliver det næppe nemmere.

GM tabte sidste år 257 millioner dollar efter at have tabt 813 millioner i 2015.

Opel alene

Opel har været ejet af GM siden 1929, og sidst amerikanerne var ved at sælge Opel, var i 2009, hvor man dog droppede planerne for at bevare en stærk tilstedeværelse i Europa.

Men GM har trukket sit andet mærke på det europæiske, Chevrolet, ud af Europa, så det sidste par år har Opel stået alene med byrden for at sikre europæisk succes, og det er altså ikke gået så godt.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *