• Peugeot Pickup har ifølge PSA ikke relation til den nye planlagte pickupmodel, men er en klon af Dongfeng Rich, som kun vil blive solgt på det afrikanske marked

  • - Den nye pickupmodel skal understøtte vores Push to Pass-strategi, siger Patrice Lucas fra PSA

PSA-kinesisk samarbejde om ny pickup

ChangAn og PSA vil inden årtiets udgang præsentere en ny 1-tons pickup til 'verdensmarkedet'

Snart bliver det aktuelt at spørge, hvilken større bilfabrikant der endnu ikke har en 1-tons pickup i deres modelprogram. Markedet er stort, og det vokser hurtigt.

Det har PSA selvfølgelig spottet, og de vil have en bid af kagen. Det får de inden 2020, hvis det står til intentionerne i et samarbejde med den kinesiske bilfabrikant ChangAn.

Vil leve op til alle standarder

PSA, som er moderselskab til Peugeot, Citroën og Vauxhall/Opel, har nemlig proklameret, at de vil fremstille en 1-tons pickup på ChangAn’s kinesiske fabrik. Den skal i ‘første fase’ sælges til både det kinesiske marked og til PSA’s ‘oversøiske markeder’.

Om de ‘oversøiske markeder’ inkluderer Europa, er der ingen forlydender om, men parterne fortæller, at modellen vil leve op til alle standarder på verdensmarkedet. At der nævnes en ‘første fase’ betyder, at der så kommer en ‘anden fase’, og at bilen dermed måske ikke kommer til Europa i første omgang.

Peugeot Pickup til Afrika

Bilen er en del af PSA’s fremadskuende plan, der hedder Push to Pass. Den tegner koncernens strategi fra 2016 til 2021. Allerede sidste år fik vi at vide, at PSA havde en pickup med i sine planer for fremtiden.

Har den så relationer til den 1-tons pickup, der allerede er blevet præsenteret til det afrikanske marked under navnet Peugeot Pickup?
– Nej, denne skal supplere den nye PSA-kinesiske model, hedder det fra PSA.

18 procent af verdensmarkedet

Peugeot Pickup er en klon af den kinesiske Dongfeng Rich, som igen er bygget på en tidligere generation af Nissan Navara. Dongfeng-mærket ejes af den kinesiske stat og er blandt de fire største bifabrikanter i Kina sammen med ChangAn, FAW Group og SAIC Motor.

I øvrigt skal Peugeot Pickup kun sælges på det afrikanske kontinent, men det er ikke så sært, at PSA gerne vil ud på det globale pickup-marked. Ifølge PSA’s egne tal udgør markedet for 1-tons pickup’er 18 procent af det globale marked for erhvervskøretøjer – og markedet vokser med 5 procent om året.

Otte nye LCV’er inden 2021

– Den nye model skal understøtte vores planer om et come back i dette voksende marked. Den vil bidrage til at opfylde Push to Pass-strategien for erhvervskøretøjer om at øge produktionen med 30 procent i 2018 og tredoble den oversøiske produktion i 2021, siger Patrice Lucas, der er vicepræsident for modelprogram og strategi i PSA.

Push to Pass-strategien indeholder bl.a. også ambitioner om at øge væksten i koncernen til 15 procent i 2021 og at introducere 26 nye personvognsmodeller og 8 nye LCV’er (Light Commercial Vehicles).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *