• Land Rover har tidligere vist dette koncept, kaldet DC100.

  • Defender fortsætter ufortrødent. Her ses Defender nr. to millioner på fabrikken i Solihull, England.

Produktionen af Land Rover Defender kan blive forlænget

Vi skal ikke nødvendigvis sige endeligt farvel til Land Rover Defender i december – produktionen kan fortsætte ind i næste år

Fans over hele verden havde ellers gået og forberedt sig på den sidste nadver. Produktionen af ikonet Land Rover Defender skulle stoppe i december i år efter 67 års produktion. Men i en officiel meddelelse fra Jaguar Land Rover forklarer man nu, at produktionen alligevel vil fortsætte, fordi der simpelthen er så meget tryk på, at fabrikken ikke kan nå at levere alle biler.

Sidste udkald for Land Rover Defender

Fabrikken i Solihull, England har måtte være nødsaget til at indføre et hold mere for at følge med bestillingerne. Sidste år solgte Jaguar Land Rover 17.781 Defender, mens salget er steget 29 procent i den første halvdel af i år til 11.511 stykker.

Ny bil, ny fabrik

I pressemeddelelsen forklarer man også, at produktionen bliver forlænget fordi, man stadig overvejer, hvor man skal placere en ny fabrik, der kan producere den kommende afløser for Defender. Den nye model skal lanceres i 2018, og udover at bevare den originale models legendariske terrænegenskaber, skal den også have moderne motorer, der kan leve op til skrappere udledningskrav.

I juli underskrev Jaguar Land Rover en aftale med østriske Magna Steyr om at bygge en unavngiven model på deres fabrik i Graz i Østrig. Det er tilfældigvis samme sted, som Mercedes G-klasse er blevet bygget altid.

Land Rover udvider nedad

Polens vicestatsminister, Janusz Piechocinski, har også i juli fortalt, at landet kæmper med Slovakiet om at lave en fabrik til Jaguar Land Rover, som årligt skal bygge 350.000 biler fra 2019.

Ifølge det engelske bilmagasin, Autocar, skal vi ikke regne med, at den kommende Defender-afløser bliver billig. Formentlig er det slut med stive aksler, og i stedet vil konstruktionen være en monocoque i aluminium, men med en separat underramme. Det er samme opbygning vi har set på Discovery 4, men her er underrammen i stål, og det gør, at bilen vejer langt over to tons. Defender afløseren vil i stedet bruger store mængder aluminium, også i underrammen, og det spare vægt, men koster samtidig mange penge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *