• Toyota Proace ligner sit franske ophav med enkelte designforskelle i fornten. Men japanerne har været med på sidelinjen under udviklingen

  • Når Proace kommer til Danmark, så husk at vælge 'Nordic Spec.' Den får en bagvæg med lidt mere hældning, så man kan få andre siddestillinger end den lodrette

  • Udvendigt kan du se på en Proace, om den har ekstraudstyr. For bakkamera er altid ekstraudstyr

  • Sidespejlene er meget små, så det er en rar hjælp med bakkamera

  • Mærkeligt, at Toyota heller ikke har fået øje på den malplacerede halvø til gearstangen og insisteret på at få den fjernet i udviklingsfasen

Proace er Toyotas nye guldgås

Toyota går efter guldet med den nye Proace. På det danske marked slår den resten af familien med længder, men der er gået lige lovligt meget Hiace i den

Altomvarebiler.dk i Helsinki:

Hvis resten af Europa var ligesom Danmark, havde PSA næppe ladet Toyota komme til fadet og købe koncernens mellemste varebiler som erstatning for hedengangne Hiace, som ikke længere eksisterer i Europa.

Sidste år solgte Toyota flere end de tre andre i koalitionen, Fiat Scudo (som nu er gået over til et samarbejde med Renault), Citroën Jumpy og Peugeot Expert. Toyota er ganske enkelt så godt kørende  på sit renommé alene, at alle konkurrenter skal stå meget tidligt op for at slå dem.

Gåsen der lagde guldæg

I de sidste år med Hiace havde de ikke en gang et tidssvarende produkt. Toyota vidste flere år i forvejen, at de ikke havde intentioner om at opgradere motorprogrammet til Euro5 og lod i 2011 deres gås, der lagde guldæg, sive ud.

Og selv om PSA Peugeot og Citroën heller ikke havde noget overbevisende moderne produkt på det tidspunkt – og endda udsatte generationsskiftet et par år på grund af finanskrisen – formåede Toyotas enormt populære værksteder og forhandlernetværk i Danmark at sælge den afdankede franskmand med stor succes.

Toyotas egen front

Præstationen bliver sat yderligere i relief af, at Proace hidtil ikke har været noget som helst andet end en Peugeot Expert med et Toyota-badge klister på fronten. Forklaringen skal selvfølgelig findes i kundernes urokkelige tillid til den japanske kvalitet. I 14 år i træk ligger Toyota øverst i Autoindex’ kundetilfredshedsundersøgelse. Endda for både værksteder og forhandlere.

Nu får de et tidssvarende produkt. En ægte spitzenklasse varebil med markedets mest effektive dieselmotorer monteret i et velkørende og dejligt tyst chassis og alt sammen pakket ind i den nuttede nye Proace, som hærdede håndværkere får noget så svært ved at se seje ud i. Den har fået Toyotas egen front, så man kan se forskel på dem med det blotte øje. Resten af både indre og ydre linjer er identiske for de tre trillinger.

Japansk kontrol

Toyota øffer selv en hel masse om, at de har været med i udviklingsfasen og købt sig ind i den franske fabrik. Oven i købet påstår de, – fuldstændigt som ved starten af samarbejdet tilbage i 2013 – at en ekstra kvalitetskontrol ved samlebåndet tjekker Toyota-modellerne en ekstra gang.

Da altomvarebiler.dk var på besøg på Sevel Nord-fabrikken i Nordfrankrig i april, hang Proace, Jumpy og Expert i samme knagerække i tilsyneladende vilkårlig rækkefølge. Hvad et ekstra kvalitetstjek skulle bestå i var ikke til at få at vide, og faktum er, at det næppe betyder noget i det samlede regnskab.

Hele pakken

Faktisk udtrykte Toytas danske pressechef, Anders Tystrup det meget præcist og langt mere troværdigt under sit indlæg:
‘En varebil skal ikke i lige så høj grad som personbiler sælges på pris og køreegenskaber. Den skal sælges på hele pakken med finansiering og eftermarkedsbetingelser.’

En påstand som, set i lyset af at 80 procent af segmentet sælges på leasingkontrakter, Toyota Danmark på ingen måde lader stå alene.
Og de lægger hårdt ud med et leasingtilbud af de hårde:

Bålet efter Hiace

35.000 kroner i oprettelse og 1.995 kroner om måneden for fire års brug inklusiv 15.000 årlige km, service og forsikring med fastpræmie, 5.000 kroner i selvrisiko og et års nyvognsdækning – uanset brugers adresse, alder og anciennitet. Og så er det endda for en T2 med 2.0 D-4D 120 hk motor.
Tillægskilometer skal de forhandles hjem individuelt med forhandleren, så det kræver lige en rundringning for at få den bedste pris.

Peugeot præsenterede i sidste uge det samme tilbud – bortset fra forsikringsdelen. Der er altså lagt i ovnen til priskrig, så Proace ikke alene skal banke sine søskende på gløderne fra bålet efter Hiace. Toyotas erklærede ambition om at tage kampen op med Ford Transit i toppen af segmentet synes at have gang på jord,

Ærligt talt

Listepriserne er knap så interessante i dagens marked, og de kommer først omkring den danske premiere i løbet af juli.
Men man må håbe, de er skarpe, for der mangler ærligt talt lidt respektfuldt standardudstyr i basisversionen. Dog skal tilføjes, at Proace nu må trække op til 2,5 ton på krogen, og at trailer-ESP, som hos Toyota hedder Trailer Sway Assist, er standard.

Både aircon og alt det nyeste sikkerhedsudstyr i Toyota Safety Sense kan mester spare på at købe den billigste version til personalet. Det kan man ikke være bekendt i 2016. Og vi kan ikke sige noget om, hvad det koster endnu.

Respekten i bakgear

På dét område er det nærmest som om, tendensen med respekt for brugeren, håndværkeren, pakkebuddet og servicemedarbejderen, er sat i bakgear. Ikke en gang en radio med Bluetooth til telefonen er med i T1-udstyret.

Men vi kan sige så meget, som at sikkerhedspakken med aktivt nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, skiltelæser, automatisk op- og nedblænding af fjernlys og træthedsovervågning, meget temmelig stor sikkerhed bliver en sjældenhed af de større, idet systemet for det først bliver svinedyrt og for det andet kun kan fås til den dyrere T2-version samt busudgaverne.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *