• Ja, køn kan den nok ikke kaldes, men Corrado Magnum er praktisk – og så er den meget sjælden.

  • Her bor 160 hk og den særlige G-lader

  • Volkswagen Corrado har alle muligheder for at blive en fremtidig klassiker. Og i Magnum-udgaven er den oven i købet praktisk.

Praktisk, men sjælden – nyklassiker fra VW

I 1990 bestilte VW to udgaver af deres sportslige model Corrado, som er enhver lærlings drøm

Volkswagen Corrado er et overset kapitel i Volkswagens nyere historie. Den forhjulstrukne sportsvogn har ellers alle delene til at blive en nyklassiker – fedt design, hurtige motorer (både G-laderne og VR6-motoren) og relativt lave produktionstal. Men hvorfor skal det handle om en bil, som kan give en lærling hjertehammer, selvom den er meget langt fra en varebil? Det skal det, fordi der er nu er en helt speciel, og mere praktisk udgave til salg.

Kvik Golf bliver endnu kvikkere

I 1990 bestilte Volkswagen nemlig to særlige biler hos karrosserifirmaet Marold Automobili GmbH. Volkswagen Corrado Magnum var Volkswagens ide om at lave en mere praktisk udgave af Corrado. Projektet blev hurtigt skrinlagt, men nu er den ene af de to praktiske Corrado’er dukket op til salg i USA. Bilen er ekstremt velholdt og har kun kørt 13.429 km fra ny. Så sælgerne er heller ikke bange for at bede om en urimeligt høj pris – 329.662 kroner. Og det er altså uden dansk afgift, så selv på papegøjeplader skulle du regne med at betale i omegnen af det dobbelte. Men så har du også en helt unik bil.

G-laderen

Corrado var bestemt ikke sløv i sin samtid. Specielt ikke G60, som præsterer 160 hk og 225 Nm fra en 1,8-liters benzinmotor med den specielle G-lader. Det var en form for kompressor, som Volkswagen brugte i perioden i slutningen af 80’erne, og den har sit navn fra de to spiraler, der bevæger sig uafhængigt af hinanden og ‘klemmer’ mere luft ind i motoren og dermed give en højere ydelse. Når de to spiraler bevæger sig, ligner de et ‘G’. Volkswagen droppede dog G-laderen igen, fordi den viste sig at kræve en del vedligeholdelse.

V6-power i ny Amarok

Det ændrer dog ikke på, at Corrado Magnum kunne runde 100 km/t på bare 8,3 sekunder. Ganske respektabelt i 1990, og topfarten var også imponerende 225 km/t.

Hvis du bare ikke kan leve uden Volkswagen Corrado Magnum, kan du finde den her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *