• Køn er den ikke, men det var Postmand Pers bil heller ikke, og den her kører til gengæld på el.

Postmand Pers nye bil kører på strøm

Deutsche Post skal bygge sin egen elektriske postbil

Elektriske varebiler er ikke til at komme uden om. Det har de nu indset hos Deutsche Post, Postmand Pers tyske arbejdsgiver, og derfor har postvæsenet besluttet sig for at erstatte sine omkring 30.000 almindelige diesel-varebiler med el-varebiler. Men der står ikke Nissan eller Renault på fronten. I stedet skal Deutsche Post selv stå for at bygge bilen, som hedder Streetscooter.

Elektriske varebiler boomer

Streetscooter har været undervejs i fire år, og allerede for to år købte Deutsche Post simpelthen firmaet bag. Planen er, at man skal bygge 2.000 biler allerede i år, og på sigt skal alle varebiler i Deutsche Posts flåde køre på el. Men som et andet bilfirma er det tyske postvæsen slet ikke afvisende over for at producere modellen til andre firmaer, som kunne være interesseret. Men indtil videre skal de dog bruge hele produktionskapaciteten til at levere biler til sig selv.

Ingen fartbøder

Som postmand gælder det om at blive hurtigst færdig med sin rute, men i Streetscooter får man nok ingen bøder. Elmotoren yder 40 hk, og topfarten er elektronisk begrænset til 80 km/t. Alt efter antallet af breve, er rækkevidden på 50 til 80 km fra et 20,4 kWh stort batteri. Det kan ‘hurtiglades’ op til 80 procent på 4,5 timer, mens en fuld opladning tager syv timer i alt.

Audi e-tron Quattro fra Belgien

Streetscooter er 4,6 meter lang, lige knap to meter bred, og så måler lastkassen 2,1 meter i længden, 1,7 meter i bredden og 1,4 meter i højden, som er nok til fire kvadratmeter lastrum. Elbilen vejer 1.495 kg og har en lastevne på 650 kg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *