Porsche downsizer

Porsche udvider kompakt-SUV-familien med den nye indstigningsmodel Macan. Dens 4-cylindrede turbomotor er udviklet specielt til sportsvognen blandt SUV'erne

Porsche Macans turboladede to-liters motor yder 252 hk mellem 5.000 og 6.800 omdr./min. Kraftoverføringen sker som i alle Macan-modeller af Porsche dobbeltkoblingsgearkassen PDK.

Det giver accelerationer på end til 6,7 sekunder fra 0 til 100 km/h, og med Sport Chrono-pakken, der fås som ekstraudstyr, klarer den det på blot 6,5 sekunder.

VarioCam

Den fire-cylindrede rækkemotor er sat op som en distinkt sportslig og effektiv motor med et ladetryk på op til to bar, ladeluftkøling, direkte benzinindsprøjtning og variable ventiltider. VarioCam Plus tilpasser indsugnings- og udstødningsknastakslen kontinuerligt og styrer udstødningsventilernes takt.

Drejningsmomentet er på 370 Nm mellem 1.600 og 4.500 omdrejninger.

Luftaffjedring

Hvis føreren ønsker det, omsætter Macan ligesom alle andre Porsche-modeller sin motorkraft til en udtalt sportslig køredynamik.

Som tilvalg fås bilen med luftaffjedring med niveauregulering inklusive det aktive støddæmpersystem PASM. På trods af en egenvægt på 1.770 kg er Macan Porsches letteste SUV.

Communication Management

Visuelt og udstyrsmæssigt adskiller den nye indstigningsmodel sig kun fra de stærkere familiemedlemmer i detaljer. Udvendige kendetegn er siderudelister i mat sort, sorte bremsesadler inde bag 18-tommer fælgene og udstødningssystemet med to afgangsrør i børstet stål.

Standardudstyret er stærkt orienteret mod S-modellerne. Den er udstyret med komfortsæder med elektrisk otte-vejs indstilling i førersiden, sædemidterstykke i Alcantara, den nyeste generation af Porsche Communication Management (PCM), vognbaneassistent og automatisk bagklap.

En halv million plus moms

Med den ‘lille’ 2,0-motor er brændstofforbruget opgivet til op til 13,9 km/l.
Macan kan bestilles nu til personbilspriser fra lige over millionen på hvide plader. Vi har ikke fået gulpladepriser på Macan, men som det er med de fleste Porscher: ‘Hvis du bliver nødt til at spørge, så har du ikke råd.’

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *