• Jan Kalmar i fuld gang med planlægningen af næste etape af ”The Longest Drive“, som denne gang køres på langs af kloden - fra Nordkap i Norge til Afrikas sydspids.

  • Første del af eventyret var etapen fra det vestligste Frankrig langs den 48° breddegrad til Tatar-strædet.

  • Efter turene langs den 48° breddegrad kom "The Big Loop“ på det australske kontinent.

  • Porschen er foruden styrtbøjle, tag-rack og specialbeslag til ophæng af reservehjulet bagest på bilen proppet med elektroniske ting og sager, så den tyske luksussuite byder ikke på overdådigt pladsoverskud.

  • Det er ikke avantgardistisk kunst, Jan Kalmar, har på skærmen, men optagelsen af øjeblikket, da en kænguru hopper ud foran Porschen og ind i en anden verden - et blodigt smask!

  • Uroen i flere nordafrikanske lande har tvunget Jan Kalmar til at ændre rute og udskyde starten på det næste store projekt, det nord- og sydgående trip med et dobbelt rekordforsøg.

  • Den oprindelige ruteplan og den alternative røde rute, som Porsche-trioen vil følge i november.

  • Jan Kalmar har gjort sin ”varebil“ klar til et fjerde og endnu mere ambitiøst rekordforsøg, som helst skal ende med succes på Afrikas sydspids medio november 2014.

Porsche Cayenne på springtur

Bileksperten og eventyreren Jan Kalmar bag nyt, ambitiøst rekord-projekt med Porsche i centrum

En non-stop sviptur ad en godt 12.000 kilometer lang rute er noget mere udfordrende end de langture varebiler normalt kører på det hjemlige vejnet, eller som tusinder af danske feriebilister begiver sig afsted på, når de kører ud over landegrænsen, men dét er den slags udfordringer, som 40-årige Jan Kalmar byder sig selv i sin ”varebil“ – en specialindrettet Porsche Cayenne.
Som en af Danmarks første uddannede biløkonomer og med en stærk veneration for biler og eventyr, nærede han en drøm om at køre Dakar Rally, men det er ekstremt kostbart, så i stedet gav han sig til at tænke i rekordkørsel, købte et verdensatlas og begyndte at lægge ruter.

Non-stop til Tatar-strædet

Dét gav stødet til det første af en række selvfinansierede rekordforsøg under fællesnævneren ”The Longest Drive“.
I 2011 kørte han sammen med to co-drivere sin Porsche ad den 48° breddegrad fra det vestligste punkt – Pointe de Corsen – i Frankrig til Krasny Partizan-fyrtårnet nær Sovetskaya Gavan ved Tatar-strædet mellem det asiatiske kontinent og Sakhalin-øen.
Et trip på ialt 12.809 kilometer, der blev gennemført ved non-stop kørsel i fem dage, 21 timer og 14 minutter.

Tværs over Nordamerika

I fjor gennemkørte han og co-driverne i Porschen den resterende landfaste del af 48° breddegrad fra Vancouver Island og tværs over det nordamerikanske kontinent til New Foundland.
En sviptur på ”bare“ 7.363 kilometer, som tog tre dage, fem timer og 49 minutter.
Rekord-bilen er en dieseldrevet Porsche Cayenne indrettet specielt til formålet og med plads til tre passagerer, der skiftes til at køre.
Der køres non-stop fra start til mål kun afbrudt af tank- spise- og tissepauser, for ”varetransporten“, som er rekorden, skal ”leveres“ hurtigst muligt.
– Vi kørte, spiste og sov i bilen, der er indrettet med køleskab og en 35 liter vandtank til brug i nødstilfælde. Menuen stod på fast-food fra müsli til pasta, brød, pølseskiver, ost og snacks samt saft og flaskevand, fortæller Jan Kalmar om de to første rekordkørsler.

”The Big Loop“

Efter tusindvis af kilometer ad ujævne veje og mestendels med udsigt til birketræer blev bilen gjort klar til et nyt trip og nye udfordringer – The Big Loop of Australia!
– Bilen er blevet serviceret og enkelte skavanker udbedret, men vi har ikke haft nedbrud undervejs, når bortses fra en punktering på hver tur. På den første tur var det først 80 kilometer før målet ved Krasny Partizan, fortæller Jan Kalmar videre.

Problematisk start

Det australske loop startede og sluttede i Sidney, og Porsche-trioen fulgte Highway 1, når bortses fra nødtvungen omkørsel på grund af lokale forhold, men blev projektet blev konfronteret med problemer allerede før starten.
Først truede tidsplanen med at skride på grund af Australiens meget strikse krav til indførsel af køretøjer fra oversøiske destinationer, og dernæst fordi et af trioens medlemmer i 11. time sprang fra.
Det lykkedes imidlertid i sidste øjeblik at få bilen clearet og frigivet, og det tomme sæde blev med fire timers varsel bemandet med chefteknikeren hos den Porsche-forhandler, der var udgangspunkt for det australske loop – og som samtidigt sikrede at bilen var 100 pct. ”fit for fight“, før den forlod Sidney.

Store forsinkelser

Turen gennem det skiftende landskab var i sig selv en udfordring, men de lange stints bag rattet krævede også 100 pct. koncentration for at undgå kollisioner med det lokale dyreliv – især om natten, men to gange kom det til sammenstød med kænguruer, som krydsede vejen.
Projektet blev også belastet af voldsomme regnskyl og store oversvømmelser på den nordlige del af ruten. Teamet mistede fem timer ved at køre fast i et mudderhul, og siden fulgte en yderligere forsinkelse på henved 12 timer på grund af 400 kilometer omkørsel.
– Men det 13.961 kilometer lange trip blev tilbagelagt på 5 dage, 18 timer, 13 minutter og 13 sekunder og uden tekniske nedbrud eller punkteringer. End ikke et enkelt stenslag blev det til. Motoren blev toppet op med to liter olie, og det var alt, fastslog en tilfreds Jan Kalmar efterfølgende.

Fra Nordkap til Cape Agulhas

Næste udfordring bliver både længere, større og på en helt anden led, når ”The Longest Drive“ sætter af fra Nordkap i Norge med kurs mod South Cape – eller rettere Cape Agulhas – i Sydafrika – tværs over såvel Polarcirklen som Ækvator.
Målet er at slå to rekorder – dels 1984-rekorden på distancen Nordkap-South Cape og dels sidste års rekord fra London til Cape Town – og for ”The Longest Drive“ går ruten fra Nordkap til London og derfra videre mod Sydafrika.
På grund af uroen i visse nordafrikanske lande er den oprindelige rute ændret til fordel for en rute via Balkan, Mellemøsten og Sinai-halvøen til en sydgående rute i det østlige Afrika til Cape Town og Cape Agulhas i Sydafrika.

21 lande på under 14 dage

Oprindelig var planen at køre fra Nordkap i juni, men starten blev udskudt til den 5. november, både på grund af ruteændringen og for at sikre teamet optimale kørselsforhold på den sydlige halvdel af ruten.
Den nuværende rekord fra London til Cape Town er 10 dage, 3 timer og 16 minutter, mens canadieren Gary Sowerbys endnu længere og godt 20.000 kilometer lange African-Arctic Challenge i 1984 med en 6,2-liter GMC Surburban varede 28 dage, 13 timer og 10 minutter.
Jan Kalmar satser på sammen med sine to co-drivere, Campbell Fraser og Marc Bronzel, at køre omkring 21.000 kilometer, krydse flere end 20 landegrænser og slå de to rekorder på mindre end to uger.
Noget af et trip for en dieseldrevet varebil!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *