• Målene er de samme både ude og inde. Det er under hjelmen, de største fremskridt er begået

  • Heller ikke bag rattet mister man orienteringen. Alt ligner sig selv bortset fra midterkonsollen, som har fået plads til den nye touch-skærm, som vi kender fra personbilsprogrammet

  • Du kan kigge, til du ikke kan tygge smør. Der er ingen nyheder bagfra

  • Partner van kommer fortsat i to længder med varerum på henholdvis 3,3 og 3,7 kubikmeter og plads til to Europaller på tværs

  • Den store bagklap, som forlænger lastelængden til tre meter med nedfældet passagersæde, er ekstraudstyr

  • Til næste år kommer den nye 1,2 PureTech-motor med 110 hk og det nye EAT6 automatgear. Så bliver den store klump med gearstangen fjernet og erstattet af en drejeknap på instrumentbordet, så der bliver plads til ben på den midterste passager

  • For at opfylde Euro6-kravene skal der fyldes lidt ekstra AdBlue på tanken. Det kræver en ekstra påfyldningsstuds

  • Hr du brug for at trylle lidt med bagagepladsen i kabinen, kan passagersædet også foldes op, så du kan have kufferten og potteplanter stående på gulvet. Pas på ikke at spilde på elektronikken på gulvet

  • Partner anno 2015 er blevet lidt mere sporty med den nye front

Peugeot Partners små kæmpeskridt

Digital flådestyring, Euro6-motorer og op til 25 km på literen med automatgear. Peugeot Partner i fjerde generation er forbedret med en flot ansigtsløftning og bedre teknologi

Altomvarebiler.dk i Østrig:

Syv millioner varebiler på de første 120 år. Så flittige har Peugeot været, siden den første varebil kørte ud af fabrikken i 1895. Og Partner lægger såmænd pænt på det tal med et samlet salg på 135.000 enheder alene sidste år.

Nu er det blevet tid til at generationsskifte. Peugeot kalder det fjerde generation. Og der er investeret mange penge på det. Men faktisk er det ikke så meget Partner i sig selv, de har skudt penge efter. Hovedparten af milliard-investeringen er gået til de nye Euro6-versioner af deres motorprogram. Og det er det, Peugeot gerne ville præsentere på de udfordrende bjergveje i området omkring den østrigske by Graz.

Forandringens tid

Umiddelbart havde de ikke det store på hjertet. Ikke en gang lidt fedt. Men læner man sig lidt tilbage og lader tallene for de nye Euro6-motorer synke ind, så var det stort allerede før, de lukkede op for småtingene.

For en tid, hvor selv varebilerne nærmer sig 100 grams-grænsen for CO2-udeldning, må være en god tid. En forandringens tid.

Racer Rugbrød

Den nye 100-hestes 1.6 BlueHDI-motor i kombination med ETG6 automatgear præsterer op til 25 km/l i den nye Peugeot Partner. Det giver et CO2-udslip på kun 106 gram per kilometer. Sådan et tal er selvfølgelig imponerende, selv om  du næppe skal forvente det helt perfekte, når du fylder 7-800 kg pakker i varerummet.

Ser ud af mere

Det nye iøjnefaldende look med en langt mere dynamisk front end den nuværende noget anonymt kedsommelige klæder i den grad Partner. Den fås med LED- og tågelygter, som begge er ekstraudstyr.

Varerummet er det samme gamle med dejligt bredt mellem skærmkasserne, så der er plads til to Europaller på tværs.

Den nemme drejeknap

Og den effektive BlueHDI holder formen, uanset om du spænder den for den fem-trins manuelle gearkasse eller den seks-trins automatiske. En af fordelene ved den automatiske gearkasse – og det har ikke forandret sig i den nye Partner – er, at den store klump, som gearstangen sidder på, er væk, fordi automatgearet styres med PSA’s nemme drejeknap.

Hele motorprogrammet ligner sig selv, når man ser bort fra, at alle motorerne er blevet Euro6 og er væsentligt mere skånsomme for miljø, klima og tegnebog. Kun 1.6 BlueHDI med 100 hk er nye, mens den 120-hestes version stadig danner fortrop.

Ny benzinmotor på vej

Også benzinmodellerne fortsætter med 1,6-liters VTi-motorerne på 98 og 120 hk. Men til næste år bliver de sat til vægs af den nye 1,2 PureTech turbomotor med 110 hk fra tre cylindre. Den lidt mere momentstærke turbomotor leverer bedre bundtræk og passer bedre til en tung varebil end de lidt brystsvage gammeldags sugemotorer. Og så kan den fås med den nye EAT6 automatgearkasse, som er PSA’s nye alternativ til de dyre og komplicerede dobbeltkoblings-gearkasser.

Vi har prøvet opstillingen med PureTech-motoren og EAT6-gear i både 308 og 208, og det fungerer virkeligt fint og smertefrit.

Lykkelig fransk uvidenhed

Indvendigt er der intet nyt at berette. Rent designmæssigt kører Partner uforandret videre med sit fleksible bænksæde-arrangement og i lykkelig  – fransk – uvidenhed om håndværkeres hang til kørekaffe og dermed ingen kopholdere.

Hyundai i30 van – nem og analog

Instrumentbordet er i udformningen uforandret, men den store touchskærm, som koster ekstra, kan indeholde Peugeot Connect med flådestyring i tre forskellige effekttrin, afhængigt af firmaets behov. Og så kan den fungere som mirror-skærm til din telefon, så du styrer både underholdning og kommunikation via skærmen. Og så kan du stemmestyre Bluetooth-enhe

Ny sikkerhed

På sikkerhedssiden kan man nu tilkøbe Active City Brake, der griber ind ved risiko for kollision ved hastigheder under 30 km/t. Systemet reagerer også på stillestående forhindringer.

Ligeledes nyt er bakkamera og P-sensor foran.

Fartpilot med fartbegrænser bliver standard i de mere veludstyrede varianter.

Priserne er endnu ikke forhandlet på plads, men det bliver de formentlig allerede i næste uge, for der er dansk premiere i næste måned.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *