• Hvis Konkurrencestyrelsen giver grønt lys, flytter Citroën-importøren ind hos Peugeot på Hovedvejen i Glostrup til efteråret

  • Peugeot og Citroën har forskellige designs på personbilerne, mens varebilerne er identiske. Derfor ville det formentlig koste markedsandele at koble forhandlernettet sammen

Peugeot overtager Citroën

Peugeot-importøren bliver PSA-importør, hvis Konkurrence-styrelsen ikke får held til at spænde ben for overtagelsen

PSA Groupe og Interdan koncernen har  underskrevet en aftale, som betyder, at Peugeot overtager Citroën og DS i Danmark. Overtagelsen er en naturlig udvidelse af et langt og frugtbart samarbejde mellem PSA Groupe og den danske familieejede Interdan koncern, der går helt tilbage til starten af 1950´erne, hvor Interdan overtog importen af Peugeot, skriver Interdan i en pressemeddelelse.

Overdragelsen af importørkontrakten for Citroën og DS sker i forlængelse af PSA Groupes strategi ”Push to Pass”, der allerede har fundet sted på en række andre europæiske markeder. Valget af Interdan koncernen til at varetage ansvaret for Citroën og DS på det danske marked er både en anerkendelse af koncernens resultater og samtidig et udtryk for, at man hos PSA Groupe anser Interdan for at besidde netop de kompetencer, der skal til for at gennemføre den nye strategi og øge væksten for alle PSA’s mærker.

Stærkere sammen

– Vi har mere end 85 års erfaring i bilbranchen og en dyb forståelse for det danske bilmarked. Herudover har vi haft succes med at udvikle bilmærkers salg og markedsposition og derfor tror vi på, at vi kan fortsætte den succes, der har været med Citroën-mærket og tage det et skridt videre, blandt andet fordi de to organisationer kan lære meget af hinanden. Synergien mellem de tre mærker vil give en række fordele, blandt andet øget branddifferentiering, skala fordele, B2B potentiale og ikke mindst et virkelig stærkt modelprogram, siger Koncerndirektør for Interdan, Kenneth Hansen.

For kunderne betyder det umiddelbart ikke noget mærkbart. Citroën og det udskilte premium-mærke, DS, fortsætter med eget forhandlernetværk. Der bliver ikke tale om en sammenlægning af de to. Det ville også være at skyde sig selv i foden på varebilsdelen, hvor Peugeot og Citroën er 100 procent identisk på modelprogrammet, når man ser bort fra navneskiltene.

En forhindring

Formelt sker overdragelsen af importørkontrakten som et køb af Citroën Danmark A/S. Citroën vil blive en selvstændig brandorganisation indenfor Interdan koncernen med eget forhandlernetværk og vil være adskilt fra koncernens andre bilmærker, der tæller Peugeot og Mitsubishi. Alle medarbejdere vil på sigt blive samlet i koncernens domicil på Hovedvejen i Glostrup.

Tilbage står dog en enkelt forhindring. Den endelige overdragelse er betinget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse af opkøbet. Det vil blive et problem, hvis styrelsen vurderer, at en virksomhed for eksempel opnår monopol-lignende status ved et opkøb eller fusion med en konkurrerende virksomhed. Det bliver næppe tilfældet, og derfor ser Interdan godkendelsen som en formssag, der vil falde på plads i løbet af højst et halvt års tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *