• Peugeot 3008 har fået et markant mere maskulint design.

  • Interiøret er opdateret - blandt andet med et meget lille rat.

  • Fronten er lodret og meget massiv.

Peugeot-crossover på proteinkur

Peugeot har lanceret en ny udgave af 3008, som er meget mere sej friluft og mindre spelt-mor

Peugeot er klar med en ny crossover, der skal tage kampen op med Nissan Qashqai og Suzuki Vitara. Den gamle 3008 var aldrig nogen stor succes herhjemme, og den lignede en kastreret hjørnesofa fra Ikea, som ingen mand med livet i behold ville vise sig selv i ved højlys dag. Sådan er det ikke med den nye, som har været i træningslejr med proteinkur, hvis man skal dømme efter udseendet.

Peugeot gør sig umage med ny Expert

Designmæssigt er fronten gjort lodret og massiv, som en boksers flade næse, og en høj sidelinje med beskyttelsespaneler i plastik, som løber hele vejen rundt om bilen ved kofanger, hjulkasser og dørpaneler og ekstra frihøjde understreger, at dette er en bil til familien, som ikke er bange for at iføre sig matchende vandretøj for selv at fange aftensmaden.

i-Cockpit

Interiøret er designet med Peugeots filosofi, som de så moderne har døbt i-Cockpit. Ligsom den almindelige 308, har 3008 et relativt smal instrumenthus, og i den forbindelse har man gjort rattet endnu mindre og fladt både i top og bund. I midterkonsollen er der en otte tommer stor trykfølsom skærm, og så er der seks vippekontakter, som styrer ting som radio og aircondition.

Nissan Qashqai Van – ja, tak!

Den nye 3008 er baseret på samme EMP2-platform, som den almindelige 308 og også PSA’s nye varebiler. Det skulle garanterer gode køreegenskaber og en vægtreduktion på gennemsnitlig 100 kg, men platformen giver til gengæld ikke mulighed for firehjulstræk, så selvom 3008 ser hård ud, skal du altså ikke lege strandløve i den. Peugeot har dog udstyret den med deres program Grip Control, der giver mulighed for at styre speederrespons og ESP-systemet til forskellige modes; Normal, sne, mudder, sand og ESP off. Dette system er kombineret med 18 tommer M/S dæk og Hill Assist Descent Control.

Med diesel i tanken er der frit valg fra 1,6-liters motor med 100 hk til en 2-liters med 180 hk. Skal den stå på benzin, kan man vælge mellem en 1,2-liters trecylindret motor med 130 hk eller 1,6-liters med 165 hk. Priserne er stadig ukendte, men 3008 kommer på det danske marked til efteråret 2016.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *