• Peugeot Professional får nu sit eget sælgerakademi

Peugeot åbner akademi for varebilssælgere

Manglen på gode varebilssælgere er så markant, at Peugeot nu vælger at grundlægge deres helt egen uddannelse for erhvervssælgere

Varebiler er bare ikke sexede. Derfor gider de unge ikke at være varebilssælgere; og derfor er det svært at finde dygtige folk til erhvervsafdelingen, og derfor spæner forhandlerne rundt og kaprer folk hos hinanden, og derfor ligger lønningerne til dygtige folk skyhøjt over personbilssælgernes.

Når man så oven i købet tager med i paradokset, at erhvervssælgere kommer mere ud af butikken, fordi opsøgende arbejde i felten er en dyd i den del af branchen, at de har fri i weekender og industriferien, og at de grundlæggende bare har chefen i deres hule hånd, fordi han simpelthen er så glad for sin øjesten af en erhvervssælger; ja, så kan det undre, at det skulle være så svært at få gode folk til disse stillinger.

Ond cirkel

Denne onde cirkel vil Peugeot nu bryde med et nyt tiltag. De opretter så at sige deres eget erhvervssælger-akademi med en to-årig uddannelse til erhvervssælger med praktikpladser over hele landet hos eksisterende Peugeot-forhandlere.

– Det er egentlig en fortsættelse af det arbejde, vi startede i 2015, hvor vi indførte Peugeot Professional-centre. Det er otte forhandlere, som hver har mindst to fuldtids erhvervssælgere samt en række faciliteter specielt målrettet varebilerne, men vores talentprojekt gælder for samtlige forhandlere i Danmark, forklarer varebilschef i Peugeot Danmark, Sten Schwaner.

Særlige ønsker

Det går i sin enkelhed ud på, at Peugeot slår en række stillinger op og går aktivt på jagt efter egnede emner til de minimum 16 stillinger som erhvervssælgere i de otte Professional centre.

– Håndværkere og andre professionelle har ofte helt særlige ønsker til deres varebil, da den ikke bare er et køretøj, der skal transportere dem fra A til B. Den er et arbejdsredskab, s0om med den rigtige rådgivning fra sælgeren kan gøre deres arbejdsdag nemmere og mere produktiv.

Ikke for enhver

Et af problemerne med at rekruttere erhvervssælgere er, at det ganske enkelt ikke er et job for enhver. Ud over det med de usexede varebiler, kræver det også sin mand – eller kvinde selv om de er sjældne i faget – at sælge varebiler.

– Man skal kunne sælge og tåle de udfordringer, der følger med. Det er ikke for enhver, og vi ser mange, der starter i jobbet, men som forlader det igen, inden der er gået et år, forklarer Sten Schwaner.

Bedre rustet

Uddannelsen kommer til at bestå af 80 procent praktik i forretningerne og 20 procent på skolebænken.

– Vi ved, at man lærer mest ved at have kundekontakt ude i felten og i på gulvet i showroomet. Men ved at give dem en række værktøjer gennem et skoleforløb, ruster vi dem bedre til jobbet.

Headhuntere

Han regner ikke med, at Peugeot ved at uddanne erhvervssælgere kommer til at ‘fodre’ branchen med de eftertragtede medarbejdere.

– Vi har erfaring med, at vores trainees og nye medargbejdere ender med at blive loyale medarbejdere, og jeg regner med, at vores nye kuld af erhvervssælgere bliver meget svære for vores konkurrenter at headhunte.

Stor efterspørgsel

Og det er ellers ikke, fordi der ikke er noget at sælge eller nogen at sælge til. Varebilsmarkedet er på vej op i et tempo, der overgår de glade dage op til finanskrisen i 2008.

– I dag er der igen mangel på medarbejdere. Det betyder, at virksomhederne skal gøre det mere attraktivt at arbejde for dem. Derfor ser vi en stigning i efterspørgslen på komfortudstyr som klimaanlæg og smartphone-opkobling, siger Sten Schwaner.

Ligeglade med sikkerhed

Derimod går virksomhedsejerne langt uden om sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent, træthedsovervågning, frontkollisions-advarsel, aktiv nødbremse og skiltegenkendelse. Alt sammen noget som Peugeot af samme grund tilbyder i særskilte pakker.

– Hvis kunderne efterspurgte det, havde vi haft det med i vores Premium-model. Men det er som om, håndværkerne ser helt anderledes på sikkerhed, når de sidder i deres varebiler, end de gør, når de kører i deres private biler sammen med deres familier. De prioriterer helt anderledes.

Bitter erfaring

Og det er ikke bare gisninger og formodninger, der får Peugeot til at adskille sikkerheden frqa standard-udstyret. Det er bitter erfaring.

For mange år siden gik Peugeot forrest med at gøre ESP til standardudstyr på samtlige deres biler. Det var i sikkerhedens navn, og man forventede en positiv respons.

Citroën stjal kunderne

I for eksempel Peugeot Expert gav det en merpris på 2.000 kroner, og resultatet kunne aflæses direkte i salgstallene. Citroën havde nemlig ikke ESP som standard, og besparelsen på de 2.000 kroner flyttede rigtigt mange kunder over til søsterbrandet.

En sikkerhedspakke med vognbaneassistent, skiltegenkendelse, automatisk fjernlys og træthedsassistent til Expert koster 8.490 kroner plus moms, mens aktiv fartpilot med distance-advarsel, aktiv nødbremse og head-up display koster knap 16.000 kroner plus moms.

Læs mere om Peugeots talentprogram her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *