• Hvem sagde 508 light?

  • Mellemklassen, som 308 tilhører, udfordrer den store mellemklasse voldsomt med de enorme varerum

  • De elegante linjer fra hatchbacken lever videre i SW

  • 11 cm længere mellem akslerne og 22 cm større udhæng bagtil gør SW til en større familiebil og til et særdeles interessant alternativ på gule plader

Peugeot 308 SW bliver større og meget lettere

Der bliver plads til meget mere i den nye Peugeot 308 SW, som får uhørt lavt brændstofforbrug tilsat den nye 308’s fede førerplads

Når dørene slås op til den 84. udgave af Genève Motor Show, har Peugeot verdenspremiere på både 108 og 308 SW samt en teknologisk offensiv, som vises i form af den nye PureTech 1,2-liters 3-cylindrede benzinmotor og de nye BlueHDi dieselmotorer.

Her på altomvarebiler.dk synes vi selvfølgelig, 308 SW er mest spændende, eftersom der næppe kommer gule plader på en 108.

Ligesom 308 hatchback er den nye 308 SW helt ny fra inderst til yderst og har kun navnet til fælles med sin forgænger.

Peugeots designere er gået efter at skabe en stor og rummelig stationcar med et rent og moderne design.

Der er officiel præsentation af 308 SW i april, så vi lader Peugeots designer tale nu. Så må vi se, om det holder vand, når vi prøver bilen senere.

140 kg lettere

Designchef Gilles Vidal fortæller:

– Den nye 308 SW blev designet samtidig med 308 hatchback, og det er da også tydeligt, at designet rummer hatchbackens kvaliteter, blandt andet renhed og modernitet, mens den samtidig har en dynamisk stationcars udstråling.

308 SW er baseret på PSA´s platform EMP2, hvilket gør 308 SW 140 kg lettere end sin forgænger. Den er 4,58 meter lang, 1,8 meter bred og 1,4 meter høj. Med disse dimensioner er det muligt at indfri kundernes forventninger til en stationcar om rummelighed, fleksibilitet, bagagerumsvolumen og praktiske features.

Akselafstanden er øget med 11 cm, som er dedikeret til bagsædeplads, især øget knæplads, samt bagagerumsvolumen. Det bagerste overhæng er øget med 22 cm i forhold til hatchback-udgaven, som alt andet lige må give et større varerum.

31,3 på literen

Peugeot 308 SW vil fra lanceringen kunne fås med Euro 6 benzin- og dieselmotorer, som sikrer høj performance og lavt brændstofforbrug. Benzinmotorerne yder fra 130 til 155 hk med en CO2-udledning fra 109 g/km, mens dieselmotorerne yder fra 92 til 150 hk og har en maksimal CO2-udledning på 111 g/km. Den nye BlueHDi dieselmotor med 120 hk har et brændstofforbrug på 31,3 km/l og en CO2-udledning på kun 85 g/km, hvilket er rekord i segmentet.

Den 3-cylindrede PureTech benzinmotor med 130 hk kan opleves første gang i 308 til foråret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *