• Macho med chili. 3008 har intet til fælles med sin kønsløse forgænger

  • Løven holder øje for dig. PSA's 360-graders bakkehjælp er fantastisk

  • Luksus funderes i detaljen. Selv om du kan betjene din kopholder blinde, løfter sådan en lys-ringen helhedsindtrykket

Peugeot 3008 – snublende tæt på luksus

Det bliver bare ikke sjovere til den pris, når der også skal være plads til arbejdet. Peugeot 3008 GT kører røven ud af bukserne på det pænere borgerskab. Der er kun to skønhedsfejl

På papiret ser Peugeot 3008 GT ikke ud af noget særligt. Altså så længe vi er enige om, at billeder ikke længere trykkes på papir. For så er det straks en helt anden sag. Anden generation af Peugeots mellemste MPV er nemlig blevet noget så macho og lækker at se på. Både ude og inde.

Det startede med, at Peugeot ikke rigtigt kunne finde ud af, om det skulle være en dreng eller en pige. Så det blev nærmest en barbie-dukke med kurver. Den lignede alle de andre i Peugeot-programmet, men den gjorde det på konkurrenternes betingelser.

Vis mig din bil

Bevares. Den havde jo de fine motorer til både benzin og dieselolie og ekstra plads som i en Nissan Qashqai, VW Tiguan – eller måske Touran. For det hele smelter jo sammen i disse segmenter, og det er jo svært at være ny i klassen.

Men den manglede det sporty, kække og frejdige fritidslook, som er så vigtigt i Europas hurtigst voksende bilklasse. Crossoveren. De biler, der fortæller mere som deres ejere end nogen andet bil.

Ingen firehjulstrækker

I dag synes segmentet  at have fundet sig selv, så crossoverne i dag hverken er SUV, MPV eller bare en tyk stationcar. For eksempel er den testede Peugeot 3008 så langt fra SUV’en, at Peugeot end ikke ulejliger sig med at bygge en firehjulstrukket variant.

Markedet efterspørger det ganske enkelt ikke, men som et plaster på såret fås den med det avancerede Grip Control system, der sørger for optimalt vejgreb i samarbejde med ESP-systemet. PSA stod altså med et forholdsvist komplet koncept. Kravet var en versatil, højbenet, højloftet familie- og jobbil til ethvert formål. Og så skulle den helst være større indeni end udenpå.

Markant pletskud

Sådan kort fortalt rev de kjolen af Barbie og forsynede den med et sæt solide klodser. Det polerede ydre blev erstattet af en kompakt robusthed, der nærmer sig en SUV i nødvendig grad. Falser, linjer, kurver, sit eget lygtedesign. Kort sagt en bil, man har lyst til at blive genkendt i.

Resultatet er et pletskud af de mere markante i moderne bilhistorie. Det affødte fluks belønninger som Car of the Year 2017 og seneste Årets Bil i Danmark 2017.

Fuld skrue

Indvendigt blev deres helt eget i-Cockpit med det lille rat og højtplacerede urskiver pumpet op til nye højder, og i topmodellen GT, som vi har haft fornøjelsen af, har digitaliseringen fået fuld skrue. De har fundet på et nyt forslag til betjening af tidens hotteste udstyr; touchskærmen.

I princippet kunne man gøre instrumentbrættet helt glat og fint ved at overlade al betjening til den berøringsfølsomme skærm, men det ville blive kedeligt. Og som det hidtil har set ud desuden besværligt og langsommeligt. Peugeot har derfor valgt at give hver hovedmenu sin egen trykknap, så det bliver nemmere og mere overskueligt at finde rundt i de mange funktioner.

Punkt 1

Det giver desuden mulighed for at skifte farver og design på urskiver og infodisplay i den 12,3 tommer brede skærm, som gør det ud for de traditionelle instrumenter foran føreren. Sagt på en anden måde er der masser af digitalt legetøj til at fordrive de første mange timer i selskab med sin nye Peugeot 3008.

Touchskærmen er sjovt nok den mest iøjnefaldende forhindring, som de desværre er sluppet mindre heldigt fra. Man kan undre sig over, at de klasker sådan en klump op midt i forrudehylden, når de har deres egen elegante løsning på samme problem lige ved siden af foran rattet.

Tæt på luksus

GT-versionen har en smule strammere undervogn i kraft af et sæt forstærkede krængningsstabilisatorer. Det gør køreoplevelsen til hverdag lidt mere kontant, end den gennemsnitlige langtursbilist foretrækker.

At de så vælger at gøre dem til standardudstyr på en komfortbil med automatgear, kan man studse lidt over. For det gør ikke noget for luksusoplevelsen, som ellers ligger snublende tæt på med alt det udstyr og dejligt støjsvage kabine, som franskmændene har fremelsket i den nye 3008.

Lyder kompliceret

EAT6-gearet er vanvittigt tiltrækkende. Det gør ikke meget væsen af sig og passer sit arbejde helt ubesværet. Men det koster lidt mere end den manuelle gearkasse, og det koster nogle kg på trailervægten, som er 1700 kg på GT, mens der er hele 2000 kg at gøre godt med, hvis du vælger en GT-Line med en 150-hestes udgave af den samme motor, som ligger i GT.

GT fås kun med automatgear og er den eneste med den stærkeste HDi-motor på 180 hk. Det lyder lidt kompliceret, men selv om bevæggrundene for disse variationer i modelsammensætningerne kan være lidt svære at gennemskue, så løser det sig med et kig i prislisten.

Og punkt 2

Det andet punkt er prisen på ekstraudstyr. Selv i GT, den dyreste af alle udgaverne til en officiel listepris på 294.000 plus moms, er der plads til en del ekstraudstyr, og det ligger en prisklasse over, hvad man kan forvente i forhold til prisen på selve bilen.

Men så er alt grimt også sagt om 3008. Som varebil med næsten 1,7 kubikmeter varerum tåler den sammenligning med de mindste fabriksbyggede varebiler på det praktiske plan. Komfort- og prismæssigt ligger den på et helt andet niveau.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *