Livsstil på gule plader

Peugeot dropper stationcaren og genindfører deres gamle SW-princip med højt til loftet. Men prisen er høj i forhold til den direkte konkurrent

(Altomvarebiler i Alsace):

I sidste uge skrev vi om Renault Captur, som er en livsstilsvariant af Clio. Lige så lang som stationcaren men med højere til loftet og bedre plads til bagsædepassagerer. På gule plader giver det et mere regulært varerum med bedre læsseadgang.

Og i denne uge har vi så været til præsentation af den nye Peugeot 2008. Der kommer ikke nogen 208 stationcar, så livsstilsvarianten 2008 løfter denne opgave alene. Og hvorfor egentlig ikke?

Som varebil giver det højere tag langt bedre adgang til pakkerne.Den franske trend med mere aktiv livsstil og højere siddeposition giver bedre plads til børn, hunde, cykler, feriepak og arbejde.

Altså små multibiler, der ligner SUV’er med deres større frihøjde, men som klarer hverdagen med den lille familiebils gode brændstoføkonomi.

Billigere alternativ

Filosofien er, at kunderne hellere vil have de rummelige småbiler end traditionelle stationcars. Og det kan blive dyrt for biler i Golf-klassen, når man pludseligt kan få lettere biler med bedre brændstoføkonomi med samme rummelighed som de noget dyrere mellemklassebiler. Oven i købet med lidt ekstra hovedhøjde.

Med varerumsadskillelse bliver der plads til lige omkring 1100 liter bagage. Det er ikke noget at prale voldsomt af, men med det høje tag bliver det til en meget reel og brugbar kubikmeter.

Grip Control

Både Renault og Peugeot leverer som ekstraudstyr et program, der skal kompensere for det manglende firehjulstræk. Peugeot kalder det Grip Control, og det virker faktisk ret overbevisende. Ved at fordele kræfterne til forhjulene, så momentet bliver smidt fra side til side, kan den nærmest ruske bilen op ad mudrede skråninger. Systemet er i princippet bare et stykke software, der styrer ESP sammen med motorstyringen – en slags avanceret traction control.

Ud over mudder-indstillingen er der også én til sand og sne, så om vinteren bliver det rart at have, ligesom det nok skal få en formand eller mester ud af en mudret genvordighed på våde byggepladser.

Fattigland med små motorer

Peugeot har overvejet træk på alle fire hjul, men det er aldrig blevet til mere end ved tanken, fordi der ganske enkelt ikke er et marked for små firehjulstrækkere.

Det bliver Fiat og deres Panda 4×4 nok kede af at høre.

2008 bliver en global bil. Den skal sælges i samme opbygning over hele verden. I Danmark får vi den med de små motorer, fordi Peugeot i Danmark mener, at de kraftigere motorer på grund af afgifter bliver for dyre til det danske marked.

Prisen er et handicap

Dermed står vi tilbage med 1,2 VTi med 82 hk som eneste benzinmotor. Den gør det nu udmærket, selv om man ikke ligefrem får susen for ørerne af fartvinden.

Dieselmotorerne bliver 1,4 HDi med 92 hk og 1,6 e-HDi. Sidstnævnte med mulighed for ESG.

Priserne i Danmark på hvide plader begynder på 175.000 som intropris, der senere stiger til 199.900 kroner.

På gule plader starter priserne på 110.000 kroner plus moms for den skrabede indgangsmodel med Access-udstyr og benzinmotor. Til sammenligning lægger Renault Captur fra kaj til 90.000 kroner plus moms, så her ser det ud til, at Peugeot starter med et alvorligt handicap.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *