• Hybrid-teknikken kan meget vel blive overgangen til helt grøn drivkraft om mange år, og VW's GTE er lige nu en af de bedste plugin-hybrider

  • Batteriet er anbragt under bagsædet, og tanken er flyttet op under baggagerummet, hvilket kommer til at koste lidt på varerummets volumen

  • En opladning fra helt tom til 100 procent fuld med ladestander tager lige godt fire timer

  • Der er langt fra Toyotas pionér-arbejde i de første Prius til Passat GTE's elegante linjer

  • Tryk på GTE og få fuld valuta fra begge kraftværker. 218 hk og 400 Nm

  • Ladestationerne popper op alle vegne, og ved at sjatlade i løbet af dagen, kan elmotoren spare dig for rigtigt mange liter benzin på de lange ture

  • Motorrummet er mage til Golf GTE's, når man ser bort fra, at der er kommet en smule flere heste i elmotoren

Passat GTE – den ultimative firmabil

Passat GTE er på trapperne med lidt flere elheste end lillebror Golf. Med sin alsidighed og lave forbrug bliver den svær at slå

Til april introduceres den nye Passat GTE, der med innovativ plug-in-hybrid-teknologi åbner et nyt kapitel i Passats 43 år lange historie. Drivlinjen er mage til Golf GTE’s dog med 115-hestes elmotor mod Golf’s 102, som vi tidligere har prøvekørt her på siden.

Og som VW beskriver det, så giver den køreoplevelsen en ny dimension ved at kombinere imponerende præstationer og sportslige præstationer med elbilens suveræne kørekomfort og gode driftsøkonomi.

Flere biler i én

Hele hjertet i Passat GTE er plugin hybrid-drivlinjen, der består af en 115 hk elmotor, en 156 hk 1,4-liters turboladet benzinmotor, en 6-trins DSG-gearkasse og et 9,9 kWh Lithium-Ion-batteri.

De to motorer kan kombineres på flere forskellige måder ved, at du vælger blandt fire køreprogrammer på touchskærmen eller med et tryk på en knap, så drivlinjen altid er optimeret til den specifikke kørselssituation.

GTE kan selv

Passat GTE starter automatisk i ”E-Mode”, hvor den kører som elbil med smidig acceleration, minimal støj, nul udstødning og en rækkevidde på op til 50 km. Er batteriet ikke ladet nok op, eller er udendørstemperaturen meget lav, vil TSI-motoren automatisk starte og være den primære motorkraft.

Når batteriet er tilstrækkeligt opladt, eller du træder hårdt på speederen, skifter systemet automatisk til ”Hybrid-program”, hvor det regenerer strøm ved deceleration og automatisk skifter mellem at køre med TSI-motoren og elmotoren alt efter kørselssituation.

Snige-mode

Sætter du den i ”Battery Charge”, vil systemet altid sørge for, at der er strøm nok på batteriet til, at bilen i slutningen af turen kan køre på strøm.
Trykker du på knappen ”E-Mode” ved gearstangen, kan du manuelt vælge at køre udelukkende på strøm.

Er du for eksempel på vej ind i en miljøzone i for eksempel tyskland, er det måske krævet, at din bil kører på ren el. Og forsøger du at snige dig hjem i seng uden at vække nogen, er eldriften også rigtigt praktisk.

Fuld damp

Med et tryk på GTE-knappen får du fuld damp på alle maskiner. Nu leverer elmotor og benzinmotor en samlet ydelse på 218 hk og 400 Nm drejningsmoment, og Passat GTE går fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Topfarten er opgivet til 225 km/t.

GTE-funktionen aktiverer ikke kun Max Power i motorrummet. Motorlyden og DSG-gearkassens skiftekarakteristik bliver også mere sportslig, og er bilen udstyret med adaptiv undervogn (DCC), vil affjedringen i GTE-programmet føles strammere.

Ladeboks

Elmotoren i Passat GTE får strøm fra et lithium-ion-batteri, der kan lades op på to måder. Enten via en almindelig 230 volt stikkontakt, hvor en fuld opladning tager fire timer og 15 minutter, eller via en wallboks monteret i eksempelvis garage eller carport. Ladeboksen reducerer ladetiden til to en halv time.

Ren eldrift giver en rækkevidde på omkring 50 km. Dermed er Passat GTE i stand til at dække de flestes daglige behov som ren elbil, og på de lange ture i Hybrid-indstilling, kan el-motoren bistå den lille turbobenziner, så kørslen bliver ekstremt økonomisk.

Powermeter

Interiørets design afspejler drivlinjens innovative teknologi og GTE-versionens sportslige karakter. Instrumenteringen og det standardmonterede Composition Media radiosystem med 6,5 tommer touchscreen og BlueTooth er tilpasset Passat GTE’s specielle drivlinje.

Eksempelvis har instrumenteringen et såkaldt ”powermeter”, hvor du kan se, hvor meget strøm du bruger eller regenererer.

Alt i el – som man siger

Som ekstraudstyr fås ”Discover Media” og ”Discover Pro” navigationssystemer, og med dem følger ekstra funktioner så som rækkeviddemonitor, energi-flow indikator og nul-emission-statistik.

Passat GTE er udstyret med det smarte CarNet e-remote, hvor du via din smartphone kan programmere opvarmning af kabinen, starte eller stoppe opladning, se opladningsniveauet og rækkevidden på strøm, vise kørselsdata som gennemsnitshastighed og køretid, eller du kan se, hvor din Passat GTE er parkeret, når du har været rundt i byen.

Kostbar teknik

Passat GTE er med sin store fleksibilitet og lave driftsomkostninger interessant som både firma- og varebil. For firmabilspublikummet med beskatningspriser på 433.927 og 446.995 kroner for sedan henholdsvis Variant.

Gulpladepriserne starter på 246.746 kroner plus moms (311.688 inkl.)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *