• Passat GTE er den perfekte afvejning af rummelig familiebil, repræsentativ firmabil og grønt image

  • Ud over den blå linje er der intet, der afslører, at du kører i en hybrid

  • VW's alibi for fremtiden er blåt og hedder GTE

  • Sådan kan brændstofforbruget for eksempel se ud. Du kan også skrue ned for benzinforbruget ved at køre mere elektrisk

  • VW giver den gas bagfra med et par elegante afgangsrør under den bastante bagdel

  • Varerummet er over en kubikmeter, men nok så vigtigt er, at det er fuldstændigt mage til dieselmodellens

  • Under gulvet finder du det eneste synlige spor af udfordring med at finde plads til hybriddelens batteripakke. En forhøjning og en pose med ladekabler

  • Klassens mest elegante førerplads. VW har altså fået godt styr på kombien af alcantara, praktisk anvendelighed og klassisk stil

  • Lækker touchskærm med høj opløsning, som oven i købet suppleres med et fuldt digitalt display

Passat GTE er bod og bedring

VW's vej tilbage til et tillidsfuldt forhold til kunderne er elektrisk. Passat GTE er genial i byerne, men til de lange ture er deres dieselmotorer stadig suveræne

Man bliver helt børnehave-begejstret af at sætte sig ind i Passat GTE. Først sætter du dig ind i den formfuldendte kabine, som er så elegant linet op, at det er svært at få øje på noget tilsvarende i klassen. Den har en fin balance mellem sin fine linjeføring og en simpel praktisk anvendelighed, der er nem at sætte sig ind i.

Men alt det har vi vidst og kendt til, siden introduktionen af den nyeste Passat for snart et par år siden. En pragtfuld otte-tommer touchskærm er udgangspunktet for alt det håndfri, netopkoblede nørderi til alt fra musikelskere over økologer til vejarbejdende direktører. Passat GTE har det hele.

Mormors julegaver

Endnu bedre bliver det, når du begynder at sætte dig ind i teknikken. Passat GTE er lag af spitzenklasse design baseret på et solidt fundament af den nyeste teknologi pakket ind i en let tilgængelig pakke. Lidt som når mormor sørger for ikke at pakke julegaverne for stramt ind.

Eneste anke på designet er faktisk den lidt bastante bagdel. Selv ikke de elegante afgangsrør i krom kan redde den klump af en tysk konerøv. Her kunne VW godt have kastet håndklædet i ringen og bare kopieret en gammel Audi 100 Avant.

Lige så stor som Passat

Den bliver kun reddet af, at der ikke findes nogen mere rummelig facon end den med en lodret bagklap, der gemmer på et rummeligt varerum, som vi kender det i Passat Variant van.

Og det er jo lidt af en præstation i sig selv, når man tænker på, at der skal være plads til en batteripakke, der kan præstere 50 km på ren eldrift. Eneste synlige spor af batteripakken ligger gemt under gulvet og optager pladsen til et reservehjul.

Tung hybrid

Når det er sagt, så vejer batterierne godt til. Passat GTE vejer ind på lige godt 1700 kg. Det er 2-300 kg mere end tilsvarende dieselmodeller, men nyttelasten er med sine 515 kg næsten lige så høj.

Også anhængervægten er godt med. Den må trække 1.600 kg, hvilket jo er på højde med konventionelle biler i klassen.

Varmeregningen

I næste uge bringer Altomvarebiler.dk en test af den nye  Toyota RAV4 Hybrid, som må trække 1.650 kg. Men japaneren skal bruge 4×4-verionsne med to elmotorer for at komme så højt op. Med forhjulstræk og kun en enkelt elmotor må den kun trække 800 kg.

Det hænger sammen med, at elmotorer bliver meget varme, når de bliver hårdt belastet. Men Passat har en stor, stærk elmotor på hele 115 hk, hvilket giver lidt større overskud, før varmeregningen kommer.

Computeren doserer

I det hele taget er det elmotoren, der er Passat GTE’s styrke. En elmotor har alle sine kræfter helt nede fra nul omdrejninger, så du har masser af kræfter til at klare hele det daglige kørselsbehov. Ren eldrift giver på papiret 50 km rækkevidde.

Vores testuge viste ikke meget over 30 km i virkeligheden ved kombineret kørsel og mest hybriddrift. Kan du holde turene på ren eldrift, kører du uendeligt langt på literen, og er batteriet helt tomt, roder den rundt nede omkring de ti. Der er altså en del elastik og plads til hele salens politiske overbevisning forbundet med forbruget.

Power og køreglæde

Så har du udsigt til mere end 30-40 kilometers kørsel mellem opladningerne, har du mere ud af at køre i hybrid-indstilling, så computeren selv kan dosere strømmen.
Og har du travlt, trykker du bare på ‘GTE’, og hele den kombinerede overdådighed med 156-hestes benzinmotor og 115 hk elmotor bliver til et vidunder af power og køreglæde.

Tilsammen bliver det til 218 hk og 400 Nm. Virkelighedens forbrug ender et sted mellem 20 og 40 km/l afhængigt af køremønster og strækning. Plus strøm. For det er lige så svært at vurdere forbruget i virkeligheden, som det er at stole på fabrikkens egne opgivelser, som siger 62,5 km/l.

Sjatlade

Faktum er, at plugin-hybriden har sin styrke i byer og meget afvekslende kørsel, hvor man rigtigt kan udnytte elmotoren. For en rullende sælger eller andre med et kørselsbehov på 40-50.000 km om året, er det stadig de effektive dieselmotorer, der giver mest per dråbe.

Den iøvrigt rigtigt fine 1.4 TSI-motor bliver forslugen på motorvejen, når der ikke er mere saft på batteriet.
Har du derimod mulighed for at sjatlade ved en ordentlig ladestander i løbet af dagen, er VW’s GTE-koncept genialt.

Bod og bedring

Og endnu en styrke er, at Volkswagen i Danmark i kraft af en stor rabat for det hypotetiske brændstofforbrug har formået at holde priserne nede på niveau med dieselmodellernes.

Under alle omstændigheder er Passat GTE med til at løfte dit og din virksomheds grønne image, og for VW er det en del af den bod og bedring, der ellers ikke ligger lige for i denne tid efter dieselgate.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *