Nye parkeringsregler giver dobbelt bøde på handicapplads

Lokale parkeringsregler har gjort livet surt for mange håndværkere og bude, der har parkeret foran kunden hus, når der skal fikses vandhaner og leveres møbler

Hvis man forsøger at holde så lidt i vejen for den øvrige trafik ved at sætte det ene hjulsæt op på fortovet, får man ros og klap på kinden i den ene kommune. Men kører du 100 meter ned ad vejen og holder i nabokommunen hos den næste kunde, risikerer du at få en billet på 510 kroner.

Eller rettere: risikerede.
For det er slut nu. Fra nu af får du en bøde for at holde på fortovet i alle kommuner.
Folketinget har netop vedtaget en lov, der skal gøre parkeringsregler nemmere at overskue og ens for alle – over alt.

Samtidigt fordobles bøden for at parkere ulovligt på en handicapplads fordobles fra 510 kroner til 1020 kroner. Det samme er tilfældet ved parkering foran en ind- og udkørsel ved for eksempel en port. Desuden sættes der nu et loft, der betyder, at man højest kan få tre p-bøder for én ulovlig parkering.

38 kommuner retter ind

Fremover bliver det for eksempel forbudt at parkere med det ene hjulsæt på fortovet i alle landets kommuner. I dag er det lovligt i hver tredje kommune.

De nye parkeringsregler hilses velkommen af FDM, som længe har talt for et klarere regelsæt.

– Forskellige parkeringsregler på hver sin side af en kommunegrænse er noget rod. Derfor er vi i FDM tilfredse med, at de nu vil blive gjort ens landet over. Det har vi efterlyst længe. Vi har dog en forventning om, at man i de enkelte kommuner oplyser om de nye regler. Ikke mindst i de 38 kommuner, hvor det hidtil har været tilladt at parkere delvist på fortovet, siger leder af FDMs juridiske rådgivning Per Alkestrup.

Stadig undtagelser

Den enkelte kommune kan ved bekendtgørelse, skiltning og afmærkning lempe på reglerne ved at tillade hel eller delvis parkering på fortov.

– Hvis kommuner vælger at lave en bekendtgørelse, som betyder, at reglerne er anderledes end i færdselsloven, påhviler der dem en større oplysningsopgave. Allerhelst så vi, at det skete igennem bedre og tydeligere skiltning og afmærkning i byrummet til gavn for bilisterne, siger Per Alkestrup.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *