Skyd papegøjen!

Sådan får du mere for pengene ved køb af ny bil og kan samtidigt spare mange penge

Når børnene er fløjet af reden, svigerforældrene har sat noget af friværdien i deres egen bil, eller I bare er én eller to, er en ny bil på gul/hvid nummerplader – såkaldte papegøjeplader – en oplagt mulighed for at erhverve stil, motormuskler og luksusudstyr.
Begynd med at analysere behovet for transport og antal af personer og selvfølgelig den finansielle side, der kan rumme nye muligheder for at avancere i mærke- og modelhierarkiet.
En bil på papegøjeplader er en varebil, der kan anvendes som privatbil, fordi momsen er betalt. Modsætningen er en gulpladebil, hvor momsen er trukket fra på firmaregnskabet.
Som udgangspunkt må gulpladebiler i princippet ikke anvendes til privatkørsel. Undtagelsen herfra er de lempede regler, som tillader svinkeærinder for at bringe og hente børn eller shoppe på vejen mellem hjem og arbejdsplads. Derudover kan man kun ved køb af et såkaldt dagsbevis helt legalt køre privat i en momsfri varebil. Et dagsbevis gælder i et døgn og koster – afhængigt af biltype – 185-225 kr., og der kan maksimalt købes 20 dagsbeviser årligt.

Fordelen ved tofarvede nummerplader

Fordelen ved og forskellen på at have et stort bagagerum – eller lastrum om man vil – i stedet for bagsæder er en registreringsafgift på 50 pct. oven i momsen i stedet for 180 pct. på hvide plader. Det giver et kæmpe spillerum for at plastre bilen til med motorkraft og udstyr, man næsten ikke kan drømme sig til.
Jo større bilen er, des større er besparelsen. Audi Avant RS4 4,2 Quattro med en V8 TSFI maskine med 450 hk og hele svineriet koster 941.000 kr. som papegøje og 1.590.034 kr. på hvide tavler, en forskel på 649.034 kr.
En BMW X5 M falder fra 2.265.000 kr. til 1.266.577 kr. altså 998.423 kr. lige ned i foret og så er der 555 hk i stalden. og udstyr, så munden løber over.
I den anden ende befinder sig en livsstilsbil som Nissan Juke NISMO, der kun kan bryste sig af 200 hk, derimod har den alt det udstyr i kabinen, Nissan kunne finde på hylderne til 220.442 kr. i forhold til 328.990 kr. med fuld afgift, en difference på 108.548 kr.

Japansk råstyrke eller italiensk elegance

Juke NISMO spurter fra 0-100 km/t på 7,8 sek. og topper ved 215 km/t. BMW X5 M’en bruger 4,7 sek. og har en topfart på 250 km/t, når den er klippet elektronisk og 275 km/t uden regulering. Men til godt en million mere.
Går du efter italiensk elegance står Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI Quadrifoglio Verde klar til at overtale dig til at købe et sæde i salonen. Her er en turboladet benzinmotor med 235 hk, sænket undervogn og alt i elektriske hjælpemidler. Prisen er 288.106 kr. mod 460.000 kr. med fuld afgift. Der altså 171.894 kr. tilbage på kontoen.
Volkswagen har uomtvisteligt et solidt omdømme, ikke mindst Golf GTI. Med fem døre, DSG dobbeltkobling, 6-trins gearkasse, 230 hk og et sprint fra 0-100 km/t på 6,4 sek. til en topfart på 248 km/t koster en eftertragtet Golf GTI 319.325 kr. på tofarvede nummerplader og 514.999 kr. på ensfarvede hvide. En forskel på 195.674 kr.
Skal Golfen have en 2-liter turbodiesel TDI-motor og hedde GTD med samme udstyr, 184 hk og næsten samme præstationer, er prisen 303.304 kr. og 502.593 kl. med fuld afgift, altså 199.289 kr. billigere.
I den sportslige afdeling, hvad angår design, befinder den underskønne Scirocco sig. Det skinner tydeligt igennem, at Volkswagens chefdesigner Walter de Silva er fuldblods italiener. Linjerne er på samme tid både maskuline og har også en vis sydlandsk charme. Modelprogrammet er blevet reduceret og den stærkeste maskine er ikke med 200 benzinheste, derimod 140 dieselheste fra en 2-liter TDI. Transmissionen er forhjulstræk med en 6-trins DSG gearkasse. Prisen på skønheden er 267.904 kr. mod 429.196 kr. på hvide plader. Skønheden er altså 161.292 kr. billigere som papegøjebil. Værd at tage med, glæden ved at eje den taget i betragtning.

Afsøg markedets mange alternativer

I familieafdelingen leverer Opel et solidt tilbud i form af Zafira Tourer CDTi med 195 hk og nærmest overlæsset med udstyr. Den meget rummelige bil koster 266.313 kr. som momsbetalt varebil mod 449.500 kr., en forskel på 183.187 kr.
Range Rover Evoque er et andet eksempel på en eksklusiv bil, som giver mulighed for store besparelser og masser af bil for pengene. En topudstyret 3-dørs Coupé Prestige med 190 hk turbodieselmotor og 6-trins automatgear koster med hvide plader 1.014,800 kr. Med spraglede skilte er prisen inklusive moms 587.651 kr., hvilket giver en besparelse på 427.149 kr. 5-dørs udgaven af samme motor- og udstyrsvariant koster 999.800 kr. i sort og hvidt, hvorimod den med papegøjefarvede skilte koster 579.681 kr. inklusive moms. Besparelse: 420.119 kr. Det er da værd at tænke over!
Som bekendt vokser træerne ikke ind i himlen, de øverste grene har det med at bøje sig, når man rækker ud efter det himmelblå uendelige. Der er en nemlig lille bagdel ved en bil på papegøjeplader, som nogle kalder misundelsesafgift, man kunne også kalde den fornuftafgift, når ikke der er brug for bagsæder.
Denne afgift er en årlig brugerafgift på 5510 kr. oven i den almindelige ejerafgift eller vægtafgift. Set i lyset er de sparede penge på købet af den nye stærke og luksuriøse bil er de ærgerlige penge ikke så ærgerlige endda og bør ikke stå i vejen for valget af papegøjeplader.
Der er mange, mange flere biler til papegøjeplader i alle prislag, motoriseringer og udstyrsniveauer. Her er der blot taget udgangspunkt i crème de la crème.
Søg på de enkelte bilmærkers hjemmeside, hvor der er priser, desværre ikke altid korrekt anført med moms og afgift, men så er forhandleren ikke længere væk end telefonen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *