• Pålideligheden selv. Opel Zafira er den samme tryghedsindgydende MPV, den altid har været. Nu bare med mere lir

  • Intellilink er standard og kan spejle alle din telefons funktioner. Blandt andet navigation og alle apps i Apple Carplay og Android Auto

  • Førerpladsen er blevet meget enklere at se på og betjene. Men bag touchskærmen er den blevet voldsomt udvidet

  • Fronten er forandret for genkendelighedens skyld

  • Hele 1860 liter bliver varerummet på, når man skifter de smarte bagsæder ud med gule plader

  • Du kan bruge Opel Onstar som oral Google. En medarbejder står til rådighed altid til at svare på spørgsmål af alle slags og hjælpe dig med at indtaste adresser på navi'en

  • En solid bagdel skal man ikke kimse ad

  • Går det galt, opdager Onstar det og tikalder hjælp, samtidigt med, at du får en Opel-medarbejder i telefonen

Opel Zafira udvider indad

Opel Zafira er stadig den gode gamle MPV med smart indretning. Men med OnStar, Intellilink, Wi-Fi Hotspot og radarbaseret adaptiv fartpilot er undervognen begyndt at give efter

Altomvarebiler.dk i Frankfurt:

Når en modelgeneration har nået omkring halvvejs af sin tjenesteperiode, er det traditionelt tid til at facelift. Opel Zafira har ladet vente lidt på sit, men nu kommer det. Eller rettere: det kommer en gang til november. Men så kommer der også en modernisering af de bedre.

En smule forandring på fronten, der bliver mindre muskuløs men mere genkendelig i forhold til Adam og Astra og en kæmpe forandring på de indre linjer. Primært på det infotainment-teknologiske plan (ja, det er et ord fra nu af).
I motorrummet er der intet sket, og det samme gør sig gældende for undervognen, hvilket er en lidt uforståelig beslutning fra Opels side. Det vender vi tilbage til.

Folk med smartphones

Opel Zafira har fået flyttet størstedelen af den komplicerede elektronik ind bag en ny touchskærm, så forsiden fremstår simplere og mere overskuelig. Sådan er tendensen. Mere og mere af den daglige betjening skal gemmes væk i menuer og undermenuer. Tilbage på forsiden af instrumentbordet er kun de mest basale funktioner som blinklys, vinduesviskere og klimaanlæg samt ratbetjening af fartpilot, telefon og lidt af musikken.

Rent æstetisk betyder det et kæmpe tilbageslag for de gammeldags ‘piloter’, der helst ser førerpladsen indrettet som cockpittet i en Boeing 747. For resten af klodens befolkning – altså dem smartphones og instagram i porteføljen – er det en naturlig del af udviklingen.

Tusindvis af knapper

Forsvarerne af fremskridtet peger altid på det sikkerheden i et simpelt og overskueligt instrumentbord. Piloterne fastholder til deres død, at det er mere sikkert, at hver funktion har sin egen knap, så man ikke skal sidde og bladre i undermenuerne under kørslen.

Et uomtvisteligt faktum er dog, at Opel ikke ville sælge ret mange biler, hvis der kun måtte være knapper med hver en enkelt funktion i deres biler. Det ville kræve førerpladser med tusindvis af knapper eller meget få af alle de funktioner, der gemmer sig i en moderne bil.

Intellilink og OnStar

Så der er ikke andet at gøre end at vænne sig til tanken og virkeligheden.
Den største konsekvens har Opel selv taget. I næste generation af Opel Zafira bliver infotainmentsystemet Intellilink og Opel Onstar  standard. Dermed starter grundversionen et godt stykke oppe ad den nuværende udstyrsstige i Opels modelprogram.

Glade piloter

Onstar følger med gratis i en prøveperiode, men det kræver et abonnement, ligesom det også koster ekstra at få 4G/LTE Wi-Fi Hotspot i sin Zafira.
Det er udviklet til familiebilen, som kan forsyne op til syv enheder med Wi-Fi-forbindelse svarende til én per plads i Flex7-sædesystemet. Men også som jobbil er det værd at overveje.

Den syv-tommers touchskærm, som du blandt andet kan koble op til din telefons navigationssystem, bliver standard. Dermed behøver du ikke at overveje udgiften til indbygget navigation. Du kobler bare din telefon op, så den bliver integreret i bilen.
Dén funktion kan end ikke piloterne blive sure over.

Radarbaseret ekstraudstyr

Opel Zafira kan udstyres med Opel Eye, som er et frontkamera, der danner grundlaget for en lang række af Opels sikkerheds- og komfortsystemer. Det styrer både det automatiske op- og nedblænding af forlygterne og læser vejskilte undervejs. Det er også koblet til den automatiske nødbremse og vejbaneassistenten.
Adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse er radarbaseret ekstraudstyr.

Alt i alt er der lagt seriøst i ovnen på teknologifronten, hvis man vel at mærke nøjes med at anskue højteknologi fra en fin-elektronisk softwarebaseret synsvinkel.

Unødvendigt høj kampvægt

Helt anderledes statisk står det til med de mere basale bilfunktioner som undervogn og motorprogram. For det er med biler, som det er med huse. Der skal være sammenhæng mellem fundamentet og overbygningen.

Her ser det ud til, at Opel Zafira går ind til en periode med teknologisk slagside.
Frem til næste generation af Zafira kommer den til at køre rundt på sin gamle platform og en unødvendigt høj kampvægt. Og det skulle ikke forstås negativt, hvis det ikke lige var for Opel Astra, som kører rundt med prædikatet Årets Bil 2017.

Touchskærmens lyksalighed

For det gør den særligt i kraft af en ny undervogn, som gør den til en umådeligt adræt og letkørt bil. Og lige netop på dét område arbejder Opel Zafira med et helt andet udgangspunkt.
Zafira er en solid og pålidelig køreoplevelse. Den føles tung og tillidsvækkende. Lidt som når en Boeing 747 lægger sig ind i et passagervenligt drej 10 kilometer over en solbeskinnet bjergkæde.

Men hverdag og virkelighed er oftest lidt anderledes, og specielt når piloten skal sidde og bladre i touchskærmens lyksalighed af muligheder er det rart med en hurtig reaktionsevne.
Lad os bare sige, at den kommer med stor sandsynlighed også til Opel Zafira. Men først i næste ombæring.

Mindre potent

Den super labre 2.0 CDTI med biturbo og 195 potente hestekræfter døde med Euro6-kravene sidste efterår. Siden da har stærkeste diesel været den 170-hestes 2,0’er med en enkelt turbo. Og helt ærligt, så savner man sgu ikke rigtigt den der overflod af dieselpower.

Mest iøjnefaldende argument for, at fabrikkerne bygger de kraftige motorer er vel efterhånden, at det sænker risikoen for, at ubetænksomme kunder går ud og får lavet ulovlig og forurenende chiptuning af ganske velfungerende maskineri.

Danskernes foretrukne

Men når det er sagt, så er der masser af kræfter i de 170 heste, som bakkes op af et solidt drejningsmoment. Det er der også i den heftige version af 1.6 Turbo-motoren, som slynger 200 hk ud til en ren fest af kraftoverskud.

Den lille 1.4 Turbo med 140 hk har rigeligt at gøre med den store Zafira, mens de to udgaver af 1.6 CDTI med henholdvis 120 og 134 hk må forventes at blive danskernes foretrukne motorer.
Der er premiere på den nye Opel Zafira til november, og priserne må vi vente med, til vi når lidt tættere på intro-datoen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *