• Et let facelift med fornyede lygter syner ikke af meget udefra, men IT-afdelingen har fyldt godt på udstyrslisten

  • Ergonomiske sæder og et overskueligt førermiljø er stadig nogle af Zafiras fortrin

  • Fronten er fyldt med sensorer og radarer til adaptiv fartpilot og andet sikkerhedsudstyr

  • Det smarte skinnesystem til armlæn og opbevaring er intakt - sammen med forkromede kanter på de store kopholdere

  • Bagfra er der ikke meget nyt at komme efter

  • Kun i Essentia-modeller er OnStar ikke standard. Det er gratis det første år og koster herefter 750 kroner om året

Opel Zafira er en ren førerbil

Masser af lir på udstyrssedlen og komfort i topklasse gør Opel Zafira til en fornøjelse på langturen. Og så kan den læsse 700 kg

Opel Zafira er i nyeste opstilling for alvor kommet med i det højteknologiske setup, som Opel så insisterende forsyner sine (top)-modeller med. Den kan læse skilte, dreje med lygterne, blænde op og ned automatisk, når der kommer modkørende.

Automatisk nødbremse til at skåne menneskeliv og materiel, adaptiv fartpilot med kollissions-alarm er også med på listen over tilkøbeligt ekstraudstyr. Og så selvfølgelig det web-baserede Opel OnStar, der gør Opel Zafira til et rullende 4G/LTE Wi-Fi hotspot for op til syv trådløse enheder på én gang.

Opel OnStar

På nydansk handler det om connectivity; altså bilens evne til at koble sig til den omliggende verden på godt og ondt.

Med IntelliLink kan du koble dig på nettet via din egen telefon. Tilkøber du Opel OnStar med et abonnement får du en meget bedre net-forbindelse, end hvis hver enkelt enhed selv skal kommunikere med mobilnettet, og det er jo det bedste salgsargument i dag. Nærmest uanset hvad du er på udkig efter.

Betryggende

Men OnStar er også et rullende infocenter. Du kan bruge det til at kalde op til en Opel-medarbejder døgnet rundt, året rundt. Her kan du spørge om hjælpe til alt, hvad hjertet begærer. Du kan for eksempel bede om hjælp til at finde nærmeste spisested eller tankstation, hvorefter medarbejderen fra sin computer uploader adressen til din GPS, mens du passer din kørsel.

Yderligere vil OnStar i tilfælde af en ulykke automatisk oprette forbindelse til en Opel-medarbejder, som tilkalder hjælp, hvis det er nødvendigt. Han – eller hun – får en åben forbindelse til bilen, hvis for eksempel en airbag er udløst, og hvis han ikke kan få kontakt til fører eller passager, slår han alarm.

På den sikre side

Opel har på importør-niveau i et par år ikke haft varebils-udgaver af deres personbiler på programmet. Det har været overladt til forhandlerne at få ombygget og godkendt gulpladeudgaverne. Men sidste år vendte Opel tilbage.

Det hænger sammen med, at når du køber en stationcar på gule plader i Danmark, er den typegodkendt i Danmark. Det er godt nok for samtlige bilmærker med ombyggede personbiler på det danske marked. Men ikke for Opels folk nede i Rüsselsheim, hvor hovedkontoret ligger. De kræver grundige kollisionstest og dokumentation af den danske importør, før de vil lægge navn til. Produkterne skal have en vis sikkerhedsmargin.

Også med automatgear

Det giver selvfølgelig en vis tryghed at vide, at de danske ombygningssæt er behørigt testet, før de bliver monteret. Men i Zafiras tilfælde er der ekstra god grund til at sikre sig dobbelt. Den er udviklet som syv-personers MPV med en lasteevne på 700 kg, og hvis du kører rundt med de 600 på et fladt gulv bag førerpladsen, er visheden om, at skidtet holder i tilfælde af et uheld eller en hård opbremsning, meget rar.

Det går så lidt ud over anhængervægten, som kun med den store dieselmotor når op på 1650 kg. Ellers er det 1450 kg med benzinmotorer og den lille diesel eller op til 1550 kg med den stærke 1.6 Turbo med 200 hk. Og den må endda slæbe dem med automatgear.

Forkromede kopholdere

Den nyeste Zafira er kun et facelift mere avanceret end den gamle. Samme undervogn, samme køreegenskaber, men det avancerede udstyr gør en kæmpe forskel. Der er også kommet nyt rat og et par ændrede indretningsdetaljer, men uanset udstyr og motorisering brillerer den nye Zafira med et lavt og lækkert støjniveau.

I førersædet føler man sig godt hjulpet med syv-tommers touchskærm og en fin søgemenu til alt det smarte, samtidigt med at man bliver serviceret af et par rummelige kopholdere, som det amerikanske ophav har sørget for ekstra synlighed til med forkromede kanter.

Action-hunger

Vi har haft fingrene i dieselmotorerne, som i både den mellemste med 134 hk og den stærkeste med 170 har et solidt overskud af kræfter til både læs og trailer. Man kan måske godt savne den bumstærke 195-hestes 2.0 TDCI med biturbo, som ikke længere er på programmet, men i praksis er der masser af power i 170 hk og 400 Nm.

De knapt så kilometerkrævende kan med fordel vælge en 1,4 Turbo med 120 eller 140 heste i benzinafdelingen, der toppes af med en 200-hestes 1.6 Turbo til de mere action-hungrende. Den 1,6-liters turbodiesel i stærkeste udgave med 134 hk præsterer umiddelbart både godt og skidt. Til hverdag er den noget af det mest omgængelige, og har du lyst til at køre økonomisk er den det indlysende valg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *