• Til 212.000 på papegøjeplader ligner Corsa OPC Van et hit blandt de køreglade pizzabude

  • Opel Zafira Flexivan er testet og godkendt til gule plader og får dansk debut sammen med personbilen

  • Opel Corsa van har sideruder bag, når den er på danske plader

  • Her er den danske ombygning af Corsa Van - klar til at genindtage forhandlernes showroom

  • Og her er den fabriksbyggede Corsa Vans varerum - som ikke kan godkendes i Danmark

Opel varebiler gør comeback

Efter et par års samvær på gule plader gør den danske importør nu igen Opel varebiler til officielle varer på hylderne i kampen om større markedsandele

Opel varebiler har været væk fra gulplademarkedet i nogle år. Altså den del af det, der har med ombyggede personbiler at gøre. Det er nemlig sin sag at ombygge en Opel fra personbil til varebil i officielt regi.

For Opel nede i Tyskland vil ikke lægge navn til hvad som helst. De kræver gennemgribende crashtest og dokumentation af Opel varebiler for hver enkelt model.

Ulovlige i Danmark

Og danske regler er jo, som danske regler er. Sagen på spidsen er, at Opel selv bygger for eksempel Opel Corsa Van, men den opfylder ikke de danske regler, og derfor kan den ikke registreres som varebil i Danmark. Jep. Den er god nok.

De grundige test borger selvfølgelig for sikkerheden i kundeleddet, men processen er lang og kostbar. Derfor har det i de sidste år været forhandlerne, der forestod al ombygning og registrering af Opel’er med gule og papegøjeplader.

Komplet pallet

Men nu er markedet igen til en satsning på de kulørte medaljer. Opel vil være store. Faktisk har de som erklæret mål, at de vil have mindst otte procent af bilsalget i Danmark inden 2020.

Midlet er en større satsning på single brand butikker. Altså forretninger, som udelukkende forhandler Opel. I dag er det 30 procent af deres 48 butikker. Det tal skal op på 50, og for at komme det skal produktet fra importøren være i orden. Blandt andet en komplet produkt-pallet.

Egen crashtest-bane

Til det formål har de aktiveret Dahl Engineering i Thisted, som har sin egen crashtest-bane, hvor ombygningerne smadres i det gode formåls tjeneste.

De har nu crashet og dokumenteret sikkerhed for den nye Opel Corsa Van og Opel Zafira Flexivan, som begge er fremvist og godkendt for ledelsen nede i Rüsselsheim. Det sker for at sikre samme styrke i ombygningen som på de fabriksproducerede varebiler, og dermed er de også klar til salg på det danske marked

OPC med 207 heste

Corsa Van koster i Essentia versionen med 75 hk benzinmotor 72.086 kroner plus moms. Den bedre udstyrede Enjoy version koster 79.695 kroner plus moms. En anden nyhed er muligheden for at få Corsa Van i OPC version med 207 hk til 211.874 kroner inklusiv moms. På hvide plader koster en Corsa OPC 293.290 kr., hvilket giver en besparelse på 81.416 kroner ved køb af Corsa Van OPC på gule plader.

Innovation

Den nye Zafira er også klar til salg som Flexivan på gule plader samtidig med introduktionen af bilen på hvide plader. Her begynder priserne ved 203.333 kroner for en Enjoy 1,6 CDTI med 120 hk. Største motor til Zafira Flexivan er en 2,0 CDTI på 170 hk, der med Enjoy udstyr koster 237.506 kroner plus moms.

Merprisen for en bedre udstyret Innovation er ca. 25.000 kroner plus moms. Her er LED forlygter, fuldautomatisk klimaanlæg, 17-tommer alu-fælge, mørktonede ruder bag og parkeringsassistance standardudstyr.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *