• Opel begyndte allerede i midten af 80'erne at implementere 3-vejs katalysatorer på benzinmodellerne, og siden er teknologien blev markant forbedret.

Opel vil også være miljøduks

Opel vil fra slutningen af 2016 også oplyse sine bilers forbrug efter den mere realistiske WLTP norm

Opel hopper også med på vognen af bilmærker, som vil være miljødukse og opgive forbruget på biler med den mere realistiske norm, kaldet WLTP. Det står for Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure, og med udmeldingen lægger det tyske firma sig i slipstrømmen på PSA, Peugeot og Citroën, som i slutningen af oktober meldte ud, at man vil opgive i både den gamle EU-norm, som efterhånden har meget lidt med rigtig kørsel at gøre og den nye WLTP norm.

Det er formentlig noget, de europæiske mærker gør, fordi de som alle andre er blevet overrasket over, hvor hårdt dieselgate har ramt VW-koncernen, da firmaet blev afsløret i at anvende snydesoftware, der kunne opdage, om bilen blev testet, eller om den kørte på landevej.

Glem VW-skandalen – Peugeot/Citroën vil være dukse

Problematisk test

Ifølge Opel er formålet med den nye testprocedure at give forbrugeren et mere realistisk tal for brændstofforbruget ved blandet kørsel end den gamle EU-norm. Første bil der bliver brændstofmålt efter WLTP normen bliver den nye Astra. Opel tager også fat på at forbedre SCR teknologien på dieselmotorer for at nedbringe udledningen af kvælstofilter (NOx) yderligere. Udgangspunktet er her at mindske emissionerne ved kørsel på landevejen under naturlige kørselsforhold i stedet for blot at overholde de gældende lovkrav, der kun omfatter laboratorietest. Arbejdet med at forbedre SCR teknologien og mindske udledningen af kvælstofilter er påbegyndt og vil blandt andet omfatte 43.000 biler fra en gruppe af frivillige ejere af modellerne Zafira, Insignia og Cascada, der allerede kører på vejene. Ejerne af disse biler vil blive tilbudt en ny kalibrering af motorstyringen til deres bil, når den er færdigudviklet efter de nye retningslinjer.

Opel har også NOx-problemer

Tidligere på året kom det frem, at en uafhængig test foretaget af Transport & Environment fandt, at en Opel Zafira 1,6 CDTi havde markant forskel i udledning af NOx, alt efter om to hjul eller alle fire hjul roterede. Det kunne tyde på, at også Opel brugte snydesoftware i stil med VW, men firmaet var hurtige til at afvise anklagerne, og kaldte dem falske og ubegrundede. Faktisk gik Opel så langt, at man sammen med TÜV i Hessen lavede en test, der viste, at den testede Zafira intet problem havde med at nå under grænsen for NOx.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *