• Det stumpe tud har kendetegnet den nuværende Movano fra dag ét, men der er lidt nyt under hjelmen og i kabinen

  • Det luftaffjedrede førersæde skåner rygstykkerne på langturen, men det er desværre ekstraudstyr

  • Bagdørene åbner 270 grader og hæftes med magneter i åben tilstand. Men det er ekstraudstyr

  • Rummelig kabine med suverænt mange opbevaringsmuligheder. Og loftskærmen er væk

  • En mere naturlig placering af den store skærm er et stort fremskridt. Og så har den fået spejl- og touchfunktion

  • For lille kopholder! Hvor længe skal vi skrige det?

  • I midterkonsollen kan du stille dine lukkede dåser og flasker, men kaffekoppen må du holde i hånden for ikke at spilde

  • Om ikke ret lang tid må PSA og Opel melde ud, hvad der skal ske med Movano under det nye ejerskab

Opel Movano i livets sidste efterår

Ingen tvivl om, at Opel Movano kører på lånt tid under nyt ejerskab. Men med nye Euro 6-motorer og et par andre fine nye detaljer er den på sin karrieres højdepunkt

 

Opel Movano med udgangspunkt i Renault Master kører videre som én af de rummeligste varebiler i den tunge klasse. Nu bare trukket af Euro6-versioner af den samme turbodiesel på 2,3 liter, der i flere år har været eneste klump under hjelmen i Movano.

At den så breder sig over et spektrum fra 110-170 hk er så en helt anden sag. Det giver fire effekttrin med en enkeltturbo på de to svageste og en biturbo-opsætning i de to stærkeste.

Et ton i kassen

Vi har haft en L3H2 til test med den stærkeste motor, og lad os bare blive enige om, at den nærmeste fløj fra forhandleren og ud til XL-Byg, hvor vi havde aftalt lån af ballast til testen.

Og heller ikke med næsten et ton i kassen syntes den bredskuldrede diesel af have bekymringer over arbejdsbyrden.

Mere power

Fra Euro 5 til Euro 6 ligger der selvfølgelig et enormt arbejde med at sænke emissioner med de samme motorer som udgangspunkt. I denne proces kan det ikke undgås, at man kommer til at påvirke effekt og moment på den ene eller den anden måde.

Men det har ikke været målet i sig selv. Alligevel er der kommet 170 hk ud af den mod 163 som det maksimale i Euro 5-udgaven, mens drejningsmomentet er steget fra 360-380 Nm ved samme omdrejningstal – 1500.

Rygsækken fuld

Movano fås også i en 4,5-tons udgave, og de ekstra 1000 kg får nok trykket anderledes højt op i kedlerne på selv den stærkeste biturbo-motor. Samtidigt slæber Euro 6-motorerne den samme sekstrins gearkasse med samme høje gearing som før med over fra Euro 5’erne, hvilket stiller krav motorens kræfter.

De 20 ekstra Newtonmeter gør en forskel, når rygsækken er fuld. Den kommer til at virke en anelse mere frisk, men det gør næppe nogen forskel på antallet af gearskift.

Trailerassistent

Skal du helt op på max vogntogsvægt, må du have trækkrog på. Og her er du godt hjælpet af trailerassistenten.

Det er det, vi indledningsvis kaldte for trailer-ESP, da Opel selv præsenterede det på Insignia tilbage i 2010. Det hjælper til med at holde styr på trækket i en svær situation.

Endelig aflivet

Sidst, vi havde en Movano til test, var den udstyret med den loftmonterede skærm, hvor man måtte lægge nakken tilbage for at følge med i den ubehjælpsomme grafik højt oppe under taget.

En udmærket tanke, som dog skulle være aflivet før fødslen. Selv om det sparer lidt plads i instrumentbordet, giver det ingen mening at placere den på så unaturlig en position, hvilket de tilsyneladende nu har indset.

Europas køre-kaffe-vaner

Opel kan undskylde sig med, at det er franskmænd, der har bygget bilen til dem, men hvor nakkesmerterne er universelle, er de små kopholdere og espressokultur en fransk særhed.

Det ville klæde dem at løfte næsen og se ud til resten af Europas køre-kaffe-vaner og hone kopholderen op til størrelse halv-liters krus.

Spejlfunktion

Samlet set er der ikke sket det store på køreoplevelsen. Testbilen var udstyret med et dejligt luftaffjedret førersæde, som er ekstraudstyr, men ellers er oplevelsen uændret.

Til gengæld bifalder vi den nye touchskærm med spejlfunktion til telefonen og en langt bedre placering.

Gammel svend

Movano er ved at være en gammel svend, men den gør det fortsat godt. Specielt med et par nye, digitale funktioner og touchskærm.

Men som vi beskrev det tidligere, bliver den formentlig en klods om benet på de nye ejere fra PSA, når de skal til at overtage butikken inden for en ikke nærmere defineret fremtid.

Advokater og fordragelighed

Hvad det kommer til at betyde for Movano er svært at vurdere. Det er et juridisk slagsmål, som snart – og formentlig allerede nu – udkæmpes mellem advokater i kulissen, mens CEO’er og andre med taletid vil fortælle os, at det hele foregår i fred og fordragelighed i en overgangsperiode.

Man skulle være en flue på væggen, skulle man. For hvor længe vil PSA finde sig i at købe varebiler af Renault?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *