• Billedtekst

    Alternativ

Opel Meriva med nyt maskineri

Man griner, når Opel kalder deres nye motor for ’Whisper Diesel’. Men det forstummer, når du træder på speederen i Opel Meriva 1,6 CDTI

Altomvarebiler i Bruxelles:

I en tid, hvor bilfabrikkerne kæmper for at opfylde Euro6-kravene til deres motorer, vidner det om stort overskud, når Opel smider en ny 1,6 CDTI ind i kampen for at afløse 1,3 CDTI og 1,7 CDTI i Opel Meriva.

Som begge for længst er Euro6-godkendt.

Og endnu mere overskud demonstrerer den nye 1,6’er i den lettere faceliftede Meriva, hvor de 136 hk og 320 Nm, svarende til ydelsen i en moderne 2,0 turbodiesel, ikke nøjes med at tumle men decideret smider rundt med lille Opel Meriva.

Opel kalder den selv for en ’Whisper Diesel’, og set i forhold til deres øvrige diesel-program, er der noget om snakken. Der er i hvert fald tale om et fremskridt. Men noget mirakuløst kvantespring er den ikke. Ikke i støjniveauet i hvert fald.

Overvældende motor

Den lyder som en gennemsnitlig dieselmotor ved almindelig kørsel, men når man sparker lidt til den, knurrer den anstrengt.

Men det er helt ok, for den præsterer tilsvarende, mens den knurrer. Helt overvældende og uventet, hvis man forventer præstationer i stil med dem, vi er vant til fra Opels egne og konkurrenternes dieselmotorer under 2,0 liter. Og har du læst dig frem til de 136 hk og 320 Nm, som svarer til en middelsvær toliters diesel, så fjerner den enhver nagende tvivl om, hvorvidt det nu også kan passe.

For det kan det.

Faktisk har Opel formået at overgå den gamle 130-hestes 1,7’er markant på både præstationer og forbrug. Og tilsvarende vil den 110-hestes version, der kommer på markedet som afløser for 1,3 CDTI med 95 hk sidst på året, forvise fortidens trivialiteter til evig glemsel.

Grøn uden tilsætning

Til den tid vil den i Opel Meriva kunne præstere et forbrug på op til 26,3 km/l, og så højt kan ingen af konkurrenterne skyde – endnu.

Den grønne udgave får samme gearing og moment som den almindelige version. Alle fordelene hentes med en anden motorstyring. Interessant er det også, at Zafira for at opnå den europæiske 2015-certificering med samme 1,6-motor må bruge tilsætningsstoffer i partikelfilteret, mens Meriva formår at overholde Euro6-normen uden tilsætningsstoffer i partikelfilteret, mens Meriva formår at overholde Euro6-normen uden.

Mere link-lir

Det facelift, Opel taler om, begrænser sig til en ændret front, som har fået lidt Insignia-snit over sig samt lidt andre småting. Det er stadig de baghængslede sidedøre, der er mest iøjnefaldende på Meriva.

Den nye Meriva fås også med Opels gode gamle automatgear til den 140-hestes benzinmotor – ifølge Opel efter krav fra kvinder og ældre kunder.

Indvendigt er der intet sket ud over, at Opel har tilføjet lidt flere elektroniske finurligheder med det noget komplicerede Intellilink.

Det indeholder en interessant ny mulighed for at koble smartphone og bilens musikanlæg sammen. Systemet gør det muligt at streame musik fra telefonen til bilens højtalere. Det gælder de to dyreste af fire radioer.

Priserne er uændrede for de billigste Meriva på hvide plader, mens Activan stiger mellem 1200-2000 kroner afhængigt af model som følge af en ændring i brændstoffradraget. Den billigste koster også efter faceliftet 189.900 kroner på hvide plader og 131.500 kroner plus moms (23.700) for en Activan med 100-hestes benzinmotor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *