• Undersøgelseskomité beskylder Opel for at have brugt ulovlig software i Opel Zafira. Opel siger, den er lovlig

Opel har brugt tvivlsom software

Heksejagten i bilindustrien fortsætter. Senest er der afsløret software i Opel-motorer, som slukker for efterbehandlingen af udstødningsgasser ved høj hastighed

Opel indrømmer, de har brugt software, der lukker for efterbehandlingen af udstødningsgasserne i Opel Zafira.

Det er et såkaldt shut-off device, der kan slå efterbehandlingen af udstødningsgassen fra ved høj belastning, men Opel fastholder, at det er fuldt lovligt, siger den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, til Automotive News Europe efter et møde med Opels ledelse i den komité, der undersøger dieselgate.

Holder masken

Nyheden kommer netop, som VW har fået så meget overblik over de tekniske konsekvenser af deres snyd med diesel-snyderiet, at de kan begynde at indkalde de omkring 90.000 berørte danske biler til reparation.

Siden VW’s svindel blev kendt, har brugere og branche nærmest bare ventet på, at den næste skulle dukke op. Kun producenterne selv har holdt masken og på det pureste afvist, at de skulle have snydt på vægteskålen.

Ny målemetode

Enkelte med PSA i front har endda slået på tromme for en ny målemetode af nye bilers forbrug i stedet for den gældende laboratorietest, så man bedre kan regne med de opgivne tal.

Volkswagen brugte snydesoftware, så udstødningsgassen blev renset ekstra godt under målinger og mindre godt under kørsel, så bilerne kunne køre længere på literen.

Tvivler på forklaringen

– Shut-off anordninger er grundlæggende ulovlige, medmindre det er absolut nødvendigt for at beskytte motoren. Undersøgelseskomitéen tvivler på, at motorbeskyttelse fuldstændigt retfærdiggør denne praksis , siger Dobrindt.

Han forklarer, at anklagen om snyd drejer sig om styringen af efterbehandlingssystemet af udstødningsgassen i forhold til motorens omdrejninger, tryk og hastigheden. Opel bekræfter, at softwaren lukker for efterbehandlingen ved høj fart, men at det udelukkende sker for at beskytte motoren.

Lover fuldt samarbejde

Opel har lovet fuldt samarbejde, hvilket indebærer at give uhindret adgang til de omhandlede software. Undersøgelseskomitéen har givet Opel 14 dage til at fremskaffe den relevante teknisk information.

Under mødet blev Opel også spurgt, om der har været tilsvarende software i Opel Astra. Opel kunne ikke fremlægge detaljeret dokumentation som svar på spørgsmålet men arbejder på at skaffe det.

Vi bruger ikke ulovlig software

Opel var blevet indkaldt til møde i komitéen efter omtale i medier om, at der er blevet snydt i med Opels motorer. Efter mødet sagde Opels øverste chef, Karl-Thomas Neumann, at Opel samarbejder i undersøgelserne.
– Jeg gentager, at vore motorer lever op til lovens krav og ikke bruger ulovlig software, fastslår han.

Resten fortaber sig i fortolkninger af loven. Undersøgelseskomitéen siger, Opels software er ulovlig. Opel siger, den er lovlig, fordi den udelukkende tjener til at beskytte motoren.

Klart ulovligt

Men ved at slå efterbehandlingen fra ved høj motorbelastning, stiger udslippet af skadelige stoffer, mens motorydelsen stiger, og hvis det er formålet, er det klart ulovligt.

Koncernen afviser de resultater, som en fælles undersøgelse foretaget af tyske medier og miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe, er kommet frem til. De viser, at Opel har brugt software i Opel Zafira vans og Insignia, som slår udstødningskontrollen fra under visse omstændigheder, som for eksempel når hastigheden overstiger 145 km/t.

Fiat 500X i søgelyset

Undersøgelseskomitéen undersøger lige nu specifikke oplysninger om, at Fiat 500X’s 2,0 dieselmotor har NOx-udslip, der langt overstiger det tilladte.

Samtidigt vil Transportminister Dobrindt spørge flere andre bilproducenter, om de har brugt software mage til eller i stil med den, Opel har benyttet i Zafira og muligvis Insignia og Astra.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *