• Fuld fart frem - Opelmotoren yder 200 hk, men bruger 42 procent mindre brændstof end en normal udenbordsmotor.

  • Oxe hedder båd-udgaven af Opels dieselmotor, som normalt findes i familiebiler som Insignia og Zafira.

Opel er fremtiden på havet

Dieselmotoren fra Insignia ombygges til bådmotor og forbedrer brændstofforbruget med 42 procent

Opel holder til i Russelsheim i Midttyskland, så det er ikke lige det bilmærke, man oftest forbinder med sejlads og bådmotorer. Ikke desto mindre har det svenske firma Cimco Marine AB valgt netop tyskernes 2-liters firecylindrede dieselmotor som basis for deres nye udenbordsmotor.

Chevrolets truck til specialstyrker

Det er et hårdt liv at være en bådmotor, fordi den en stor del af tiden skal arbejde under fuld gas, men Cimco har testet flere dieselmotorer fra forskellige dieselbiler, før de valgte netop Opels, og efter man valgte den, har den været testet i tre år for blandt andet holdbarhed. Ikke desto mindre skal motoren serviceres for hver 200 timer og skal have et stort service for hver 2.000 timer.

Okse-kræfter

Selvom det lyder som om, motoren skal serviceres ofte, så er den faktisk også ret potent. Den yder 200 hk ved 4.100 0/min og 400 Nm ved 2.500 o/min, og måske derfor har motoren i maritim udgave fået navnet Oxe, som på svensk betyder okse.

Opel vil også være miljøduks

Der er flere fordele ved at vælge netop en motoren, som normalt findes i Insignia, Zafira og Cascada. Først og fremmest er motoren 42 procent mere økonomisk sammenlignet med moderne to-takters udenbordsmotor, i det den ’kun’ bruger 43 liters diesel per time.

Diesel er også en fordel, fordi man kan bruge den i havne, som ellers forbyder benzin-udenbordsmotorer, fordi benzin har større risiko for at antænde. Sidste fordel ved familie-dieselen er, at den støjer markant mindre end normale bådmotorer – hvem havde forestillet sig, at den maritime fremtid skulle findes midt i Tyskland.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *