Ombygningskit forvandler Transit til mandskabsvogn

Hvorfor lancerer et opbyggerfirma et ombygningskit til en Ford Transit Custom, når Ford selv bygger modellen?

Ombygningskit til personbiler, der skal have ny farve på nummerpladerne, er helt almindelige herhjemme. Men konverteringskit, der forvandler  ganske almindelige varebiler til mandskabsvogne, ser vi knap så meget til.
Men i dette tilfælde er der faktisk tale om en forbedring i forhold til fabrikkens udgave af Ford Transit Custom som mandskabvogn.
Snoeks har lavet et kit med plads til lange genstande under bageste sæderække, så der bliver en ekstra halv meters penge til stiger, rør og stolper.
På billedet er det godt nok en Opel Vivaro med kit, der er vist, men Snoeks har åbenbart ikke haft tid til at fremstille nye billeder op til den store udstilling i Birmingham. Så vi må nøjes.

Ombygninger og ryglidelser

Kittet minder lidt om de præfabrikerede varevognsombygninger, vi kender her i Danmark, hvor vores til tider særegne regler gør, at vi ombygger ganske udmærkede fabriksnye personbiler til aparte varevognsudgaver. Også selvom der rent faktisk i mange tilfælde findes fabriksbyggede varebilsudgaver af præcist de samme biler.
Og det endda i versioner, hvor det er til at finde en ordentlig kørestilling for en voksen mand. Men grunden til, at vi selv ombygger, er netop, at varerummet fra fabrikken er for lille, så vi må flytte adskillelsen fremad – med dårlig ergonomi og ryglidelser som konsekvens.

Mini leger med Mini 

Blandt andre Mini Clubvan, Opel Corsa og Fiat Punto bygges på de respektive fabrikker i van-udgaver, som er gode nok til resten af Europa, men som altså ikke er gode nok til de danske myndigheder.

0 procent afgift

Og på samme måde er Ford Transit Custom mandskabsvogn med et dejligt rummeligt baglokale til svende og værktøj ikke godt nok til Danmarks lovgivere. I mandskabsvogns-udgaven udgør varerummet ikke 50 procent af bilens længde, som det skal, og dermed bliver den umulig at indregistrere som mandskabsvogn til 0 procent afgift.
Men det kan man altså med Snoeks Automotives mandskabs-kit – i England.
Der findes opbyggere, der laver mandskabsvogne ud af den nye Transit Custom.
Foreløbigt er der ombygget omkring 15 nye Transit’er til mandskabsvogne, der opfylder de danske regler. Nogle med en bagvæg, der er flyttet lovformeligt fremad, andre med en 60/40 bagvæg, så der er plads til lange pakker som gipsplader i hele højden bag føreren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *