• Den store bagrude og elegante glatte side bliveer kendetegnende for Caddy

  • Selv i den skrabede version, der kommer til at hedde Conceptline, er det tydeligt, at VW har gjort mere ud af indretningen

  • Når vi stiger lidt i udstyrsgraderne og får fyldt infotainment og pyntelir på instrumentbordet, fornemmer man rigtigt, at Volkswagen har planer med Caddy

  • Herhjemme står Caddy MPV i skyggen af Caddy van, der står for langt det meste af salget i Danmark

  • Med lidt god vilje kan man godt se snittet fra Passat med den brede grill og diskrete kæmpelygter

Ny VW Caddy får motor fra Up

Volkswagen vil sælge Caddy til de brede masser. Det gør de blandt andet ved at løfte ejerglæden med nyt interiør

Altomvarebiler.dk i Poznan:

De små turbobenziner har nået et niveau, hvor de kan konkurrere med dieselmotorerne, og det har kunder som bude, vinduespudsere og servicevirksomheder fået øjnene op for. Dieselfetichismens dage synes at være talte. Kunderne bruger mere tid på at forberede anskaffelser. Oftere og oftere viser det sig, at benzin er en bedre løsning end langturs-diesel.

Derfor kommer den nye Caddy til Danmark med fuldt motorprogram. Både i benzin- og dieselmotorer.

2.0 TDI med 75 heste

En 1,0-liters motor med tre cylindre hentet fra mikro-bilen Up bliver ikke den svageste drivkraft i den nye VW Caddy, der kommer på danske gader til efteråret.

Den ære tilkommer en 2.0 TDI med 75 hk. Den vender vi tilbage til længere nede i artiklen.

Ja, Volkswagen har rystet posen grundigt, før de satte motorprogrammet til den nye Caddy sammen.

Højere standard i van

Altomvarebiler.dk var med til præsentationen af den nye Caddy i Poznan i Polen i går aftes, og der er godt nyt fra den tyske lejr.

Der er gjort rigtigt meget ud af at løfte Caddy et par grader. Den er jo som udgangspunkt bygget som en rummelig MPV til den store familie, der ikke har råd til en Touran. Men tendenserne på hele verdens bilmarkeder går imod de multianvendelige køretøjer, fleksible MPV’er og crossovere.

Det hæver standarden lidt i varebilsudgaverne.

Strande og bjergsider

Det giver fantasiløse reklamefolk let spil, når de skal stykke forudsigelige kampagner sammen for tiden. Der skal bare fyldes nogle smukke unge mennesker med spraglet tøj, surfbrædder under armen og bjæffende hunde på strande, bjergsider og foran smarte caféer.

Så kan alle se, at livet bliver bedre med en Caddy. Om håndværkerne springer på den er så en anden sag.

Fra Passat til Caddy

Men det poppede koncept betyder, at VW har hævet standarden indvendigt i Caddy, så designlinjen fra den nye Passat med bred frontgrill og tilsvarende brede luftdyser i kabinen giver et mere sporty og dynamisk udtryk.

Samtidigt er materialerne blevet af en lidt bedre kvalitet end den, vi er vant til i den budgetvenlige Caddy.

Og læg så lige mærke til, hvordan venstre side af varebilsudgaven uden skydedør er bygget i ét ubrudt stykke fra A-stolpen til bagsmækken. Det ser elegant ud, men mon ikke også det koster lidt ekstra hos pladesmeden, når bulerne skal rettes ud og males.

1.0 TSI

Den lille trecylindrede Up-motor bliver til lejligheden bistået af en lille turbo, som løfter effekten op til 102 hk med et tilhørende drejningsmoment på 175 Nm. Den hedder nu 1.0 TSI.

Svageste benziner bliver 1,2 TSI med 84 hk, mens 1.4 TSI med 125 hk bliver kraftigst.

Men også dieselmotorerne gemmer på lidt overraskelser. Det er udelukkende den gode, gamle 2.0 TDI, der leverer drivkraften her. Fra beskedne 75 til 150 hk med et mægtigt moment på 340 Nm.

Euro6 giver friheder

Årsagen til de lidt skæve motorvalg er, at de alle skal kunne leve op til Euro6-kravene. For dieselmotorernes vedkommende betyder det, at de skal have tilsat AdBlue for at rense udstødningsgasserne, og til det formål er 2,0’eren bedst egnet, og derfor er 1,6 TDI valgt fra.

Men tilsætningsstoffets effektivitet betyder, at man kan slække lidt på nogle af de stramninger inde i selve motoren for at give en renere forbrænding. Det gør, at man kan lave en mere effektiv forbrændingsproces og så rense udstødningen bagefter.

Bremser selv efter ulykker

Den nye Caddy kan også fås med en række nye assistent- og sikkerhedssystemer, der beskytter og hjælper føreren i forskellige køresituationer. For eksempel kan områdeovervågningssystemet Front Assist med City Emergency Brake hjælpe føreren med at bremse bilen helt fra hastigheder på op til 30 km/t.

Tonny solgte verdens ældste rugbrød – til VW

Vito dropper de fine fornemmelser

Et andet sikkerhedssystem er multi kollisionsbremsen, som bremser alle fire hjul i forbindelse med et sammenstød. Det skal forhindre bilen i at trille videre til yderligere ulykker, hvis føreren bliver ukampdygtig i forbindelse med et uheld.

Undersøgelser viser, at 22 procent af alle ulykker med personskade skyldes, at bilen rammer flere forhindringer ved for eksempel at rulle over i modkørende trafik efter et sammenstød.

Prisen stiger

Caddy fås også med firehjulstrækket 4Motion. Denne model drives udelukkende af en 2.0 TDI med 122 hk, som ikke fås til forhjulstrækkerne.

Priserne forventes at stige lidt som følge af den finere kabine og forbedrede motorer. Præcist hvor meget ved vi først, når de første modeller står klar til test i løbet af sommeren.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *